اجتماعیاخبار کوتاه

در ختم برنامه نگرش تلویزیون آریانا نیوز چه گذشت؟

 

زنی آنسوتر کشته میشود؛ زنی دیگر تنها برای اینکه سر باشد سرش را از دست داد، زنی را در ولایتی با تمام زنانه گی هایش زنده دفن کردند؛ زنی نیز گوش و لب و بینی اش را از دست داد و زنی بر اساس قرائت های شخصی ملایی کوته نگر به جرمی واهی و مبهم سنگسار گردید.
این داستان هنوز پایان نیافته است؛ سحر گلی شکنجه شد و هر چه گل داشت پژمرده گشت؛ فرخنده ای در آتش سوخت تا دیگر او نگوید که به نام دین حواریون شیطان چه کردند ؟ صدها بلند شد، مردم برخواستند و تا بگویند که دیگر انسانی را و یا زنی را به جرم “زن بودن ” نکشید و نسوزانید اما گویی گوش ها کر و زبانها لال شده اند که هنوز هم فرخنده ای دیگر در روستایی دورافتاده خود را زیر پیکرهای گندیدۀ دوازده مردی میبیند که به او بیرحمانه تجاوز میکنند و یا دختری دیگر که حتی پدرش او را میفروشد و در معرض هر چه غارتگر و انسان فروش است میگذارد.
در اینجا زنان خردمند و اندیشمند نیز مصون نیستند و با تمام فریادها و مبارزاتی که دارند گروهی مستبد، ددمنش و افسار گسیخته شلاقی از روایت های دین و مذهب را بر سر زنانی فرود می آورند که تنها گناهشان استدالال و منطق و بیان است.
حمیرا ثاقب در برنامۀ نگرش تلویزیون آریانا نیوز همواره کوشید تا در مباحث خود و در دفاع از حقوق زنان این موضوع را بگوید که قانون مدنی که از گذشته های دور تنظیم شده است و برای تعریف جدید بر اساس مولفه های امروزی باید مورد بازبینی قرار گیرد و قانون خانواده بعنوان یک قانون جداگانه مورد توجه قانون دانان قرار گیرد؛ این نظری بود که میتواند حقوق زنان بعنوان یک حقوق مشروع و انسانی در متون قوانین ملی تثبیت و قابل ارزش پنداشته شود اما آقای زلمی زابلی این نظر را به شدت رد نموده و آن را بر خلاف شریعت اسلامی میدانند و چون استنادات منطقی و استدلال های قابل قبول در این مبحث نداشتند شروع کردند به فحاشی و اتهامات بی اساس و غیر مسوولانه که از آدرس و جایگاه یک سناتور پارلمان افغانستان بعید به نظر میرسد.
در اینجا لازم است که موارد ذیل بصورت فهرست وار پیشنهاد گردد:
۱- توهین و هتاکی از سوی آقای زابلی به خانم حمیرا ثاقب به نوعی نابخردی و بد اخلاقی این وکیل دمدمی مزاج را نشان میدهد و باید آقای زابلی برای توهین های خود به ادرس خانم ثاقب بصورت رسمی معذرت خواهی نماید.
۲- آقای زلمی زابلی باید جواز اتهامات بی اساس و توهین های خویش را از آدرس دین، مذهب و اسلام را بصورت شفاف و ومستند ارائه نماید و همچین شورای علماء افغانستان موقف این فرد را به نماینده گی از دین و مذهب در افغانستان اعلام نماید و در صورتی که این فرد از دین و اسلام در برخورد های شخصی و بدخلاقی های خویش سوء استفاده مینماید شورای علمای افغانستان مکلفیت دارد تا با اینگونه افراد خودسر و افسار گسیخته برخورد جدی نماید.
۳- آقای زلمی زابلی باید با حضور داشت رسانه ها و در بحث مشترک با خانم حمیرا ثاقب بگوید که چه دلایلی مبنی بر مخالفت با نظریات خانم ثاقب در مورد بازبینی قانون مدنی فرسوده شده و جداسازی قانون خانواده از قانون مدنی دارند و اینکه بدون توهین و هتاکی تشریح دهند که چگونه هر نظری و اندیشه ای را با مُهر دین و مذهب سرکوب میکنند.
۴- اگر قانون در یک جامعه برابر است باید ضعیف و قوی نشناسد و همه یکسان در مقابل قانون پاسخگو باشند که امید است این قانون به منصب، چوکی و قلدرمآبی های آقای زلمی زابلی وقعی ننهاده و چون یک شهروند عادی او را به دلایل هتاکی های مکرر و ترور شخصیتی افراد و اشخاص مورد بازجویی قرار دهد.
۵- در اخیر اینکه نظریات و اندیشه های افراد قابل سانسور، تهدید و ارعاب نیسیتند؛ کسانی که فکر میکنند تنها توانسته اند با فحش، بدخلاقی، هتاکی و بی حرمتی به خانم ثاقب پیروز و موفق باشند اشتباه کرده اند چون حمیرا ثاقب تنها نیست؛ او اندیشه ای دارد که زنان و مردان آگاه و عزتمند افغانستان همین اندیشه و مرام مقدس را دارند و هیچگاهی نمیتوان فریاد آزادیخواهی را سرکوب نمود.

منبع: خبرگزاری زنان

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن