افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

در روند صلح بر سر نیروهای امنیتی مداخله نمی شود

همزمان با تداوم گفت‌وگوهای صلح میان طالبان و امریکا و نیز احتمال برگزاری یک نشست بین‌افغانان، رییس‌جمهور غنی اما وعده می‌دهد که در روند صلح بر سر نیروهای امنیتی معامله نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رشدف آقای غنی که به ولایت کندهار رفته‌است، این سخنانش را پس از چاشت دیروز (چهارشنبه، ۱۲سرطان) در قول اردوی ۲۰۵ اتل در میان سربازان و مقام‌های امنیتی بیان کرد.

او هرچند تأکید کرد که برا صلح تا آخرین مرحله تلاش خواهد کرد، اما اجازه نخواهد داد که به بهانۀ صلح نیروهای امنیتی ازهم بپاشند. او افزود که پس از توافق احتمالی صلح نیز نیروهای امنیتی در وظایف شان خواهند بود.

رییس‌جمهور غنی با ستایش از قربانی‌های نیروهای امنیتی تصریح کرد که در حال حاضر این نیروها با رویارویی‌های به گفتۀ او قهرمانانه با دشمن، توطیه‌های آنان را ازبهر سرنگونی دولت خنثی ساخته‌اند: «صلح هدف ما است، خواست ما است، اما بر سر نیروهای امنیتی، من معامله نمی‌کنم.»

آقای غنی در بخش دیگر از سخنانش، بر بی‌طرف ماندن نیروهای امنیتی در انتخابات آیندۀ ریاست‌جمهوری که قرار است در ششم ماه میزان برگزار شود، تأکید کرد و از نیروهای امنیتی خواست که بی‌طرفانه و بدون جهت‌گیری‌های سیاسی امنیت انتخابات را تأمین کنند: «به آزادی کامل، به هرکسی که می‌خواهید می‌توانید رأی بدهید، اما قوای امنیتی و دفاعی ما ارزشش نسبت به سیاست‌های کوچک هزار مرتبه بلند است. دوم، تأمین امنیت انتخابات وظیفۀ شما است.»

در همین حال، مسؤولان قول اردوی ۲۰۵ اتل از فساد، تبعیض‌های قومی و کمبودها در میان نیروهای امنیتی انتقاد کردند.

بیک مراد وفایی، فرمانده قول اردوی ۲۰۵ اتل بیان داشت: «علت مانع پیشرفت نیروها فساد و تبعیض‌های قومی است.»

رییس‌جمهور غنی، صبح امروز به ولایت کندهار رفت. او جادۀ میدان هوایی کندهار و نیز یک پروژۀ تولید برق خورشیدی را افتتاح کرد و نیز میدان هوایی این ولایت را به نام «احمد شاه بابا» نام‌گذاری کرد.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن