افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

در زمینه قانون گذاری برای اطفال در منطقه پیشتار هستیم

پلان مشترک کاری میان دولت افغانستان و اداره یونیسف درکابل در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ برای محافظت از اطفال روز پنجشنبه ۱۲ جدی باحضور استاد سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری توسط عبدالبصیر انور وزیر عدلیه، سید انور سادات وزیر کار و امور اجتماعی و عدالجبار پردلی معین وزارت داخله کشور، با خانم شیماسین‌گوبتا رییس یونیسف در افغانستان با هزینه ۳۲ میلیون دالر امریکایی در قصر گلخانه به امضا رسید.

به گزارش خبرگزاری رشد، استاد دانش؛ معاون رییس جمهور الحاق ۱۹۱ کشور جهان به کنواسیون حقوق طفل را نشانه اهمیت آن خوانده گفت:« افغانستان خوشبختانه ۲۶ سال پیش یعنی در سال ۱۳۷۳ (۱۹۹۴م) به آن[کنوانسیون حقوق طفل] ملحق شده است و همچنین میثاق حقوق طفل در اسلام که توسط سازمان همکاری اسلامی تصویب شده و افغانستان نیز آن را تصدیق کرده و در جریده رسمی مؤرخ ۵ حوت ۱۳۹۷ نشر شده است.»

به قول استاد دانش حکومت افغانستان در یک‌ونیم دهۀ اخیر در زمینۀ قانون‌گذاری و فراهم کردن بستر حقوقی مناسب برای پشتیبانی از حقوق اطفال، گام‌های بزرگ و موفقی برداشته و در این رابطه حتی نسبت به بسیاری از کشورهای منطقه پیشتاز است.

معاون رییس جمهوری «قانون رسیدگی به تخلفات اطفال؛ قانون مراکز اصلاح و تربیت اطفال؛ مقررۀ تنظیم امور مراکز اصلاح و تربیت اطفال؛ مقررۀ حمایت و تقویت تغذی طفل با شیر مادر؛ قانون منع استخدام اطفال در قطعات نظامی و قانون منع آزار و اذیت زنان و کودکان» را از مهم‌ترین اسناد تقنینی خواند که تا کنون در افغانستان به تصویب رسیده و نافذ اند.

به گفته استاد دانش در کد جزای افغانستان نیز احکام جزایی مربوط به اطفال به‌طور گسترده انعکاس یافته است.

معاون رییس جمهور افزود:« مهم‌تر از همه «قانون حمایت حقوق طفل» است که در سال گذشته بعد از این که شورای ملی موفق به تصویب آن نشد، حکومت استرداد آن را مطالبه کرد و بعد از استرداد با فرمان تقنینی رئیس جمهور به تصویب رسید و در جریده رسمی شماره ۱۳۳۴ مؤرخ ۲۰ حوت ۱۳۹۷ نشر شد.»

استاد دانش از شورای ملی افغانستان خواست که هرچه زودتر این فرمان تقنینی را به تصویب برساند.

معاون رییس جمهور ابراز نگرانی کرد که حدود ۳٫۷ میلیون کودک در افغانستان به دلیل جنگ و ناامنی از رفتن به مکتب محروم اند.

معاون رییس جمهور به نقل از یک گزارش یونیسف اذعان داشت که افغانستان، یمن و عراق در صدر جدول بدترین کشورها برای اطفال استند.

استاد دانش در ادامه صحبت‌هایش گفت:« همچنین سازمان دیده‌بان حقوق بشر در گزارش سالانۀ خود گفته است که در سال ۲۰۱۸م  بیش از ۱۰ هزار فرد ملکی در افغانستان کشته و زخمی شده‌اند که در این میان  یک سوم  آن را کودکان تشکیل می‌دهد.»

به باور معاون رییس جمهور کشور، پلان گذاری دقیق، تأمین بودجه، هماهنگی بین ادارات مربوطه دولتی، مشارکت مردم و نهادهای مدنی و بالاخره همکاری جامعه بین المللی، از نکات کلیدی برای رسیدگی به مشکلات اطفال درافغانستان است.

خانم شیماسین‌گوبتا رییس یونیسف در افغانستان گفت که ما امروز برنامه‌ای را برای سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ آغاز می‌کنیم که هدف از آن ایجاد یک سیستم محافطتی برای اطفال افغانستان است.

وی علاوه کرد:« اطفال در افغانستان علاوه بر بیرون از منزل، در داخل خانواده‌های شان نیز با مشکلات زیادی مواجه اند.»

خانم گوبتا تاکید کرد که اداره یونیسف همکاری‌هایش را در خصوص حمایت از اطفال با حکومت افغانستان ادامه خواهد داد. او افزود که باور دارد این برنامه زمینه‌های حقوقی حمایت از اطفال را کمک خواهد کرد.

سید انور سادات وزیر کا ر و امور اجتماعی با ابراز نگرانی گفت که حدود ۶ میلیون طفل در افغانستان نیازمند کمک اند که از این میان وضعیت ۳ میلیون طفل جدی به نظر می‌رسد.

استاد دانش معاون رییس جمهور در ختم برنامه به وزارت کار و امور اجتماعی هدایت داد که کمیسیون ملی حمایت از حقوق طفل را در روزهای نزدیک برگزار کند تا برخی از جزییات مربوط به این پلان مورد بحث قرار گیرد.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن