اجتماعیاقتصادیبازسازی

در طول دو سال از محصول مخابرات هشت میلیارد دالر عاید کرده ایم

شهروندان کشور از دوسال بدینسو بیش از هشت میلیارد و چهارصد میلیون افغانی از طریق محصول مخابراتی ازدیاد کریدت در تیلیفون‌های شان، به دولت پول پرداخته اند.
نزدیک به دو سال است که شهروندان کشور با هر بار ازدیاد کریدت، ده درصد از آن را به دولت محصول مخابراتی می پردازند.
در این مدت سیستمی که برای شفافیت گردآوری ده درصد محصول خدمات مخابراتی خریداری میشد؛ نشده است و حالا به تازه‌گی اداره تنظیم خدمات مخابراتی دوازده شرکت را برای نصب سیستم “وقت سنج” برگزیده است تا پس از داوطلبی، یکی از این شرکت‌ها را انتخاب کند.
زرغونه جلال زوی، عضو اداره تنظیم خدمات مخابراتی می‌گوید که درحال حاضر ده درصد محصول خدمات مخابراتی بربنیاد گزارش شرکت‌های مخابراتی گرد آوری می‌شود و در نزدیک به دو سال گذشته، شهروندان کشور هشت میلیارد و چهارصد میلیون افغانی به دولت فیس مخابراتی پرداخته اند.
اداره تنظیم خدمات مخابراتی، وزارت اقتصاد و وزارت مالیه، در تامین بودجه، خریداری و بخش فنی سیستم” وقت سنج” مسوولیت گرفته اند اما تا هنوز با گذشت دو سال این نهادها موفق به خریداری این سیستم نشده اند.
اجمل حمید عبدالرحیم‌زی، سخنگوی وزارت مالیه می‌گوید که شفاف بودن یا نبودن سنجش محصول مخابراتی هنوز روشن نیست، اما وزارت مخابرات تاهنوز نتوانسته سیستم زمان سنچ را برای شفافیت این کار ایجاد کند.
وظیفه وزیر پیشین مخابرات؛ عبدالرزاق وحیدی نیز به دلیل نخریدن سیستم وقت سنج به تعلیق درآمد. هرچند پسان‌ها دادستانی او را برات داد.
آماده نشدن سیستم که مشخص کننده مقدار پول ازدیادشده به تیلفون ها و محصول مخابراتی است، همواره پرسش‌ها و نگرانی های را در پی داشته است.

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن