افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

در مورد افغانستان چی باید کرد؟

در نشست روز دوشنبه در شورای روابط خارجی در واشنگتن که جنرال جان الن، قوماندان عمومی قوای آیساف و امریکا در افغانستان، مارک گروسمن، نماینده پیشین وزارت خارجه امریکا در امور افغانستان و پاکستان، مری بت لانگ، معین پیشین وزارت دفاع امریکا و جیمز کنیگهام، سفیر پیشین امریکا در افغانستان رئی این که در مورد افغانستان چی باید کرد، بحث کرده و به سوالات حاضرین جواب دادند.

مارک گروسمن نظری بر اوضاع فعلی افغانستان افگنده و از نارامی ها در هلمند، و عقب نشینی سربازان افغان از چند ولسوالی عمده این ولایت، جنگ ها در شمال افغانستان، قطع لین ها و منهدم ساختن پایه های برق در بغلان، تغیر و تبدیل در کدر رهبری ادارات امنیتی افغانستان، حملات هوایی علیه گروه داعش که در افغانستان به نام خراسان یاد میشوند تذکر داده از جنرال الن سوال کرد که برداشت او از این وضعیت چیست؟

آقای الن میگوید تعجب آور نیست. البته قابل قبول هم نیست اما نباید حیرت زده شد که چرا طالبان حملات خود را افزایش داده اند. آن ها تلاش میکنند که تمام پیشرفت های که طی ۱۵ سال اخیر بدست آمده آن را از بین ببرند. زیرا آنها تصور میکنند  که امریکا در آخرین گام ها در بر آوردن تعهدات خود در افغانستان قرار دارد. به همین علت باید روی تاریخ خروج سربازان خود از افغانستان تعمق شود.

جمیز کنیگهام میگوید باید در مورد هدف امریکا برای حضور در افغانستان شفافیت بیشتر وجود داشته باشد و اگر رئیس جمهور اوباما کمی زودتر پالیسی خود را برای حفظ شماری از سربازان در افغانستان اعلام میکرد، شاید این مفکوره غلط برای طالبان به وجود نمی آمد که در خلای موجودیت نیرو های خارجی، قادر به براندازی حکومت کابل شوند.

در مدت یک و یا دو سال اخیر، افغانستان با انتقال های دشوار سر خورده است که هر جامعه دیگر را نیز می تواند با مشکلات زیاد مواجه کند.

کنیگهام میگوید برای اولین بار، حالا بدون داشتن معیاد زمانی تعهد حضور نظامی در افغانستان دارند که بی نهایت با اهمیت می باشد. بر علاوه، نیاز دارند تا اعتماد افغان ها و متحدین خود را به دست بیاورند و به ان ها تفهیم کنند که امریکا می داند چه کند و موفق خواهد شد. در عین حال، با استفاده از اعتماد به نفس برای طالبان و سایر گروه های که در منطقه بی ثباتی را به وجود می آورند، یک پیام واضح داده شودکه بازی جدید آغاز شده است.

جنرال جان آلن، نمایندۀ پیشین رئیس جمهور امریکا در امور ائتلاف جهانی مبارزه بر ضد داعش، می گوید که برخلاف زمستان های گذشته، میزان خشونت ها در سراسر افغانستان امسال کاهش نیافت.

آقای آلن به صدای امریکا گفت انتظار می رود که خشونت در افغانستان افزایش یابد، زیرا فصل بهار در حال نزدیک شدن است.

آقای آلن همچنین گفت که ایالات متحده باید پلان دراز مدت در افغانستان داشته باشد و به تدریج گروه طالبان نیز بخشی از راه حل در آن کشور باشد.

به گفته جنرال الن پیام طالبان واضح است. آن ها میگویند ما یعنی طالبان به گونۀ بخشی از آیندۀ افغانستان خواهیم بود. اگر در روند صلح به نوعی با شرایط خود سهمی نباشیم، در روند جنگ و نظامی سهیم خواهیم بود. او گفت طالبان به حملات خود شدت بخشیده اند. این که نیرو های امنیتی افغان تا چی زمانی میتوانند در مقابل حملات طالبان مقاومت کنند این بخشی از مسئولیت های امریکا است.

جنرال الن  گفت که در بخش های مختلف در افغانستان دخیل بوده است و چهره های نگران افغان ها را مشاهده کرده است.  او گفت نیاز است تا یک ارزیابی طولانی مدت و واقعبینانه در مورد محیط عملیاتی جدید را آغاز کنند.  محیطی که داعش در رقابت با طالبان قرار دارد، و طالبان فکر میکنند هیچ مانعی برای جنگ با نیرو های امنیتی افغان در مقابل شان وجود ندارد، و قادر خواهند بود با خروج ناتو و امریکا از افغانستان سربازان افغان را شکست دهند.

جنرال الن گفت به همین علت باید یک ازریابی عملیاتی را که نه فقط به منظور مسایل امنیتی باشد بلکه با استراتیژی دراز مدت ایالات متحده به شمول حضور نظامی امریکا در آن کشور همخوانی داشته باشد، روی دست گیرند.

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن