افغانستانبرگزیده های سایتتحلیلتیتر یک

در مورد حملات هوایی دشت ارچی چه می‌دانیم؟

از مدتی تصمیم گرفته‌ام در فضای مجازی به ویژه فیسبوک کم‌تر حضور داشته باشم اما در بسا موارد خاموشی به مصلحت نیست و آدمی اگر ادای مسؤولیت نکند عذاب وجدان خواهد کشید. حملات هوایی در قندوز یکی از همان موارد است که نباید خاموش بمانیم. به چند دلیل:

یکم، طالبان در طول سیزده سال زمامداری حامد کرزی از کارت «تلفات غیر نظامیان» بسیار به خوبی استفاده کردند. ما همه می‌دانیم که در جنگ افغانستان تفکیک میان طالب و غیر طالب به دلیل همرنگ بودن لباس و سنت‌ها و عنعنات بسیار دشوار است. از همین رو، طالبان همواره قربانی‌های شان را به نام غیر نظامی جا زده‌اند و از احساسات پاک مردم افغانستان استفاده کرده‌اند. تاریخ انقضاء کارت «تلفات ملکی» چه وقت می‌رسد؟ چه زمانی مردم خواهان پالیسی یکسان دولت و ملت در برابر طالب و آنهایی که به طالبان پناهگاه فراهم می‌کنند و از طالب حمایت می‌کنند، خواهند شد؟

دوم، ویدیوی که پس از حادثه از سوی طالبان بسیار به سرعت پخش شد، نه تاریخ دارد و نه مکان عملیات در آن مشخص است و اما عکس‌های سه قربانی کودک را که خود عامل آنها اند در آن ویدیو جابجا کرده‌اند و با آن ویدیو توانستند تعدادی از همفکران شان را با خود شان همسو کنند. به دولت و ملت افغانستان است تا افرادی را که به هرنحوی از طالب و تبلیغات طالب حمایت می‌کنند، شناسایی و با آنها برخورد قانونی کنند.

سوم، ویدیوی که از سوی نیروهای امنیتی افغانستان پخش شد هم تاریخ دارد، هم مکان عملیات در آن مشخص است و هم چهره، لباس و حتی موتر و موترسایکل مخالفان مسلح در آن بسیار به خوبی شناسائی می‌شود. پیلوتانی که وظیفهء کشف و استخبارات را در این عملیات به عهده داشتند به حق که وظیفه شان را با کمال دقت و بسیار مسلکی انجام داده‌اند. در آن ویدیو باربار بالای افرادی که سلاح ناریه و جاریه دارند تمرکز می‌کنند و افراد را با سلاح شان از نزدیک بررسی می‌کنند. سپس اطراف تجمع طالبان را وارسی می‌کنند. به اصطلاح نظامی چهار ضلع نقطه را بسیار به دقت و از نزدیک می‌بینند تا به افراد ملکی آسیب نرسانند. سپس روی بیرق طالبان تمرکز می‌کنند تا نشان دهند که تجمع مربوط طالبان است. سپس به احتمال زیاد با مرکز در تماس شده و اجازهء آتش گرفته باشند. چنین ویدیوی مسلکی را شما در کمتر از عملیات‌های نیروهای خارجی شاهد خواهید بود. دست این پیلوتان از بوسیدن است و از مردم افغانستان انتظار می‌رود تا نگذارند نیروهای امنیتی و به ویژه پیلوتان کشفی و استخباراتی و آن پیلوتانی که بالای تجمع دشمن شلیک کردند، به سارنوالی معرفی و یا محاکمه شوند. اگر این پیلوتان مورد بازپرس قرار گرفتند، مورال سایر نیروهای امنیتی صدمه خواهد دید و طالبان در جنگ تبلیغاتی شان علیه دولت و ملت کامیاب خواهند شد.

چهارم، به احتمال زیاد، پیلوتان کشفی و استخباراتی از پیامد استفاده از «کارت تلفات ملکی» از سوی طالبان و حامیان شان از قبل آگاهی و مطالعه داشته‌اند و از همین رو، خوب دقت لازم را به خرج داده‌اند تا نزد ملت و دولت افغانستان ملامت نباشند. مردم افغانستان و به ویژه آنهائی که ضد طالب و مفکورهء طالبانی‌اند به شدت برای این پیلوتان کمپاین کنند تا از سوی دولت مورد تشویق و ترغیب قرار بگیرند و برای شان مدال شجاعت داده شود. حتی اگر دولت این کار را نمی‌کند، از جامعهء مدنی افغانستان و جامعهء روشنفکری انتظار می‌رود تا طی محافل ویژه از این پیلوتان تقدیر کنند. این یگانه راه پیروزی علیه تبلیغات طالبان و حامیان طالبان است.

و من الله توفیق

نگارنده:عبدالرحمان رحمانی خلبان چرخبال هایی تهاجمی ارتش

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن