افغانستانبرگزیده های سایت

در هشت ماه اخیر ۱۴۰۰ غیر نظامی در کشور کشته شده است

گروه دادخواهی برای حفاظت از افراد ملکی گزارش خود را پیرامون تلفات غیر نظامیان در هشت ماه اخیر سال ۲۰۱۷ امروز چهار ‌شنبه(۲۰ جدی) در کابل ارایه کرد.

به گزارش خبرگزاری رشد، بر بنیاد این گزارش در هشت ماه اخیر سال ۲۰۱۷ میلادی ۱۳۷۴ نفر غیر نظامی کشته و ۲۳۶۲ نفر دیگر نیز زخمی شدهداند.

بیشتر این تلفات ناشی از حملات انتحاری، بمب گزاری، موتر-بمب و حملات کور کورانه گروه طالبان است.

بیشتر تلفات غیر نظامیان در ولایت‌های کابل، ننگرهار، هرات، غور، کندز و هلمند به وقوع پیوسته است که در این میان کابل بیشترین آمار تلفات و تخریب اماکن مذهبی، علمی و فرهنگی را به خود اختصاص داده است.

این گزارش می‌رساند که بر اثر بمب گزاری و حملات انتحاری، ۳۲۷ نفر کشته و ۹۲۴ نفر دیگر زخمی شده است.

بر بنیاد این تحقیق، بیشترین تلفات غیر نظامیان از سوی گروه تروریستی داعش، در قدم دوم گروه طالبان، در قدم سوم افراد ناشناس و در گام چهارم نیروهای داخلی مسبب کشتار غیر نظامیان در کشور هستند.

عزیز احمد تسل، عضو گروه داد خواهی برای حفاظت از افراد ملکی گفت که در اثر حملات هوایی نیروهای خارجی ۶۲ نفر غیر نظامی کشته شده و ۱۶۷ غیر نظامی دیگر نیز بر اثر حملات هوایی نیروهای خارجی و داخلی کشته و زخمی شده که بیشترین آن، زنان و اطفال است.

آقای تسل علت اصلی افزایش تلفات غیر نظامیان را عدم رعایت اصول و قواعد جنگی از سوی طرف‌های درگیر در جنگ عنوان کرد.

وی همچنین گفت که نیروهای امنیتی کشور و نیروهای خارجی در هنگام حملات خود علیه دشمن ار دقت لازم کار گیرند.

این گروه از حکومت خواست که قانون حمایت و حفاظت از غیر نظامیان را هرچه زودتر تهیه، تصویب و عملی نماید.

آنان همچنان خواستار تطبیق پالیسی ملی جلوگیری و کاهش تلفات غیر نظامیان که از سوی شورای امنیت ملی قبلا به تصویب رسیده است، شدند و از نهادهای امنیتی خواستند که به سربازان کشور هدایت لازم را بدهند تا بعد از هر عملیات آسیب به غیر نظامیان را به طور جدی بررسی نموده و با مقامات بالا در میان بگذارند.

این گروه از حکومت جداً تقاضا کردند که روند کمک رسانی به قربانیان جنگ را دو باره از سر بگیرند و نیز از نیروهای خارجی تعهد بگیرند که در عملیات خود مراتب احتیاط از تلفات غیر نظامیان را در نظر داشته باشند.

آنان از مخالفین مسلح دولت نیز خواست که به قوانین بین‌المللی احترام گذاشته از حملات کور کورانه در اماکن غیر نظامی جداً پرهیز نمایند و از هدف قرار داده مساجد، مکاتب، شفاخانه‌ها و تاسیسات عام‌المنعه خود داری کنند.

خبرگزاری رشد، احمد مختار قادری

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن