اخبار کوتاهتحلیلتیتر یکجهان

در پهناورترین کشور دنیا انتخابات چگونه است؟

 

خبرگزاری رشد- فدراسیون روسیه با بیش از ۱۷ میلیون کیلومتر مربع و گستره ای آسیایی و اروپایی در ۲۲ جمهوری خودمختار و تقسیم بندی های دیگر، انتخابات گوناگونی را به صورت سراسری و محلی برگزار می کند، که اصلی ترین آن برای تعیین رییس جمهوری و نمایندگان دوما برگزار می شود.

فدراسیون روسیه با بیش از ۱۷ میلیون کیلومتر مربع و گستره ای آسیایی و اروپایی در ۲۲ جمهوری خودمختار و تقسیم بندی های دیگر، انتخابات گوناگونی را به صورت سراسری و محلی برگزار می کند، که اصلی ترین آن برای تعیین رییس جمهوری و نمایندگان دوما برگزار می شود.

انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی روسیه مطابق قوانین و مقررات انتخاباتی و قانون اساسی برگزار می شود و کمیسیون مرکزی انتخابات این کشور (تشکیلات حکومتی مستقل) متولی برگزاری این انتخابات و تمام انتخابات دیگر است که در قلمرو روسیه برگزار می شود.
به گزارش ایرنا، کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه مستقر در مسکو از طریق کمیسیون های محلی در سراسر مناطق روسیه بر برگزاری انتخابات نظارت می کند.
کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه، متشکل از ۱۵ عضو است که پنج عضو آن از سوی رئیس جمهوری، پنج عضو شورای فدراسیون (مجلس سنای روسیه) و پنج عضو دیگر نیز توسط مجلس دومای روسیه برای دوره پنج ساله انتخاب می شوند.
این ساختار ویژه نظارتی بر انتخابات هر چند ساختار حکومتی است، اما جزو هیچ یک از قوه های سه گانه شامل مجریه، قانونگذاری و قضاییه محسوب نمی شود.
کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه بخش ویژه نظارت و کنترل، دفتر مرکزی و نهادهای مشورتی دارد و تمام تصمیم های خود را در نشست های در باره انتخابات با رای اکثریت اتخاذ می کند.

انتخابات ریاست جمهوری روسیه
در نظام کنونی، انتخابات ریاست جمهوری روسیه هر شش سال یک بار برگزار می شود و برای نخستین بار در سال ۲۰۱۲ رئیس جمهوری برای این دوره زمانی انتخاب شد در حالی که پیش از آن دوره مسئولیت عالی ترین شخص حکومت روسیه چهار سال بود.
مطابق قوانین روسیه هر نامزد انتخابات ریاست جمهوری روسیه که به صورت مستقل از احزاب برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری نامزد می شود باید ۳۰۰ هزار امضا از مناطق مختلف برای حمایت از خود جمع آوری و به کمیسیون مرکزی انتخابات ارائه دهد.
قوانین انتخاباتی روسیه تعداد امضاهای جمع آوری شده از هر منطقه (جمهوری یا استان) این کشور را محدود کرده است و هر نامزد انتخاباتی حق ندارد بیش از ۷۵۰۰ امضا از هر منطقه جمع کند و نامزدهایی که از احزاب معرفی می شوند از این شرایط مستثنی هستند.
مطابق قوانین، نامزد انتخابات روسیه باید تابعیت این کشور را داشته و بدون سوء پیشینه کیفری و سابقه زندان باشد.
پس از فروپاشی شوروی، در مجموع شش دور انتخابات ریاست جمهوری در سال های ۱۹۹۱، ۱۹۹۶، ۲۰۰۰، ۲۰۰۴، ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ برگزار شده که انتخابات چهارم مارس ۲۰۱۲، ششمین دور آن بود و اکنون ولادیمیر پوتین برای سومین دوره به عنوان رییس جمهوری روسیه و فرمانده کل ارتش این مسئولیت را برعهده دارد.
براساس قانون، هر فرد بیش از دو دوره پیاپی نمی تواند این مسئولیت را برعهده گیرد، ولی پس از آن با یک دوره فاصله می تواند در انتخابات شرکت کند.
پوتین نیز در چارچوب اجرای این قانون پس از یک دوره مسئولیت «دیمیتری مدودیف» در حالی که خود عهده دارسمت نخست وزیری بود دوباره با شرکت در انتخابات به این مسند بازگشت.
اولین دور انتخابات در سال ۱۹۹۱ با حضور ۷۹ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر برگزار و بوریس یلتسین با کسب ۴۵ میلیون و ۵۵۰ هزار (۵۸درصد آراء) به سمت رئیس جمهوری روسیه برگزیده شد.
آخرین و ششمین دور انتخابات ریاست جمهوری روسیه در ماه مارس سال ۲۰۱۲ برگزار و پوتین با کسب ۶۳/۷۹ یا ۸۳ میلیون نفر به پیروزی دست یافت.

انتخابات دومای روسیه
انتخابات مجلس دومای روسیه هر چهار سال یک بار برگزار می شود و تمامی ۴۵۰ نماینده مجلس دومای روسیه طبق نظام نسبی انتخاب می شوند، یعنی طبق فهرست فدرال کاندیداها که از سوی احزاب سیاسی معرفی می شوند.
طبق قوانین جدید انتخاباتی در روسیه، حد نصاب احزاب برای راهیابی به دوما از پنج درصد به ۷ درصد افزایش یافته و ایجاد اتحادهای انتخاباتی وتو شده است. گزینه مخالف همه از برگه های انتخاباتی حذف شده و میزان حضور حداقل مردم در انتخابات نیز لغو شده است.
معمولا دولت روسیه در بودجه این کشور اعتبار مالی ردیف برگزاری انتخابات و تامین هزینه آن را در نظر می گیرد و در آخرین انتخابات دوما برای مخارج انتخاباتی ۴٫۳ میلیارد روبل (حدود ۱۷۲ میلیون دالر) از بودجه فدرال تعلق گرفت.
در روز انتخابات هم ۳۰۰ هزار پولیس و ۱۵۰ هزار نظامی از وزارت کشور حفظ امنیت را در حوزه های انتخاباتی برعهده گرفتند. در آخرین انتخابات مجلس دومای روسیه ۱۱ حزب شرکت داشتند و بطور متوسط برای هر کرسی در دوما ۱۰ نفر رقابت کردند.
برای انتخابات ۹۶ هزار حوزه انتخاباتی دایر شد که از این میان ۳۶۰ حوزه در ۱۴۱ کشور خارجی بودند.
حدود سه میلیون نفر به سازماندهی و برگزاری انتخابات پرداختند که حدود ۱٫۵ تا ۲ میلیون نفر از آنان ناظرینی از ۱۱ حزب سیاسی بودندکه در انتخابات شرکت داشتند.
در زمان حاضر از حدود ۱۴۶ میلیون نفر جمعیت روسیه، ۱۱۲ میلیون نفر واجد شرایط شرکت در انتخابات هستند. در فهرست افراد واجد شرایط، افرادی که خارج از کشور می باشند، نیز ثبت شده اند و در خارج از این کشور حدود ۱ میلیون ۶۸۳ هزار نفر می توانند در انتخابات شرکت کنند.
طبق قوانین ناظران خارجی نیز می توانند بر جریان برگزاری انتخابات نظارت داشته باشند و آنها پس از دعوت به این کشور و ثبت در کمیسیون مرکزی انتخابات در حوزه های رای گیری حاضر شده و پس از پایان رای گیری نیز با حضور در جمع خبرنگاران دیدگاه ها و ارزیابی خود را از نحوه برگزاری انتخابات از جمله امکان وقوع تخلفات انتخاباتی بیان و تشریح می کند.
در سال های اخیر با تبدیل حالت شمارش آرا از دستی به الکترونیکی و دیجیتالی، اطلاعات مربوط به شمارش آرا به صورت آنلاین اعلام شده و در عرض کمتر از یک شبانه روز نتیجه اعلام می شود.
پس از پایان رای گیری نیز که ۱۲ ساعته (۸ تا ۱۰) و در مواردی با تمدید تا ۲۲ ادامه می یابد، مسئول حوزه رای گیری پروتکل مربوط به شمارش ارا را امضا می کند که در طول کوتاه ترین مدت توسط کمیسیون های محلی به کمیسیون مرکزی انتخابات ارسال می شود تا گزارش تایید شده رسمی از نتایج انتخابات ارائه شود.
معمولا اولین جلسه دوما در ترکیب جدید آن ۳۰ روز پس از انتخابات برگزار می شود و قانونگذاری و وظایف جانبی را بر عهده دارد.

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن