اخبار کوتاهافغانستانتیتر یک

در کنار پیش‌بُرد روند صلح، قوای امنیتی عملکرد خود را خواهند داشت


حکمت خلیل کرزی، معین سیاسی وزارت امور خارجه‌ی کشور پس از برگزاری نشست چهارجانبه اسلام‌آباد در مورد روند صلح، گفت که نقشه‌ی دست‌یابی به صلح طراحی شده و در نشست آینده ارایه خواهد شد.

به گزارش رشد، آقای کرزی که با خبرنگاران صحبت می‌کرد گفت که کشورهای اشتراک کننده در نشست چهارجانبه تاکید کردند که صلح افغانستان به زودی به نتایج معقول برسد.

او گفت که ناامنی و جنگ در افغانستان مورد توجه چهار کشور دخیل در مذاکرات صلح (چین، امریکا، افغانستان و پاکستان) است و آنان تاکید دارند که این خشونت، بُعد منطقوی دارد.

معین سیاسی وزارت امور خارجه افزود، افراد مسلحی که علاقه‌مندی به روند صلح ندارند، از تمام امکانات علیه آنان استفاده خواهد شد.

او در پاسخ به پرسشی که آیا چهار کشور دخیل از امکانات خود استفاده می کنند یا خیر؟ گفت: “در نشست‌های سه جانبه و چهارجانبه‌یی که پیشتر در حاشیه‌ی قلب آسیا در اسلام‌آباد با حضور رییس جمهور غنی برگزار شده بود؛ افغانستان، چین، پاکستان و امریکا اعلام کردند، با طالبانی که صلح نمی‌کنند از تمام امکانات خود علیه آنان استفاده خواهند کرد.”

به گفته‌ی او، نشست چهارجانبه‌یی که دیروز (دوشنبه ۲۱ جدی) در اسلام‌آباد برگزار شد مشخص می‌کند که هر کشور با چه حد از امکانات خود علیه طالبانی که صلح نمی‌کنند، استفاده کنند.

آقای کرزی افزود که در کنار پیش‌بُرد مذاکرات صلح با طالبان، قوای امنیتی افغانستان عملکرد و فعالیت‌های منظم خود را خواهند داشت.

او افزود که دروازه‌ی صلح افغانستان باز است و دولت افغانستان حاضر است با طالبان وابسته به گروه ملا منصور، فرمانده‌هان طالبان و هم افراد وابسته به دفتر قطر وارد بحث شود.

موضوعات پیش از مذاکرات، نشست‌های رو به رو و کارهای عملی که پس از مذاکرات در مورد آن توافق می‌شود؛ از مسایل اساسی است که به گفته‌ی آقای کرزی در طرح نقشه‌ی صلح افغانستان گنجانده شده است.

نشست چهارجانبه‌ی صلح با اشتراک نماینده‌گانی از افغانستان، امریکا، پاکستان و چین دیروز (دوشنبه) در اسلام‌آباد برگزار شد.

حکمت خلیل کرزی به نماینده‌گی از افغانستان در این نشست حضور داشت؛ او در ارایه گزارش سفرش به پاکستان امروز به خبرنگاران گفت که انتظار می‌رود تا دو ماه آینده، مردم افغانستان شاهد تغییراتی باشند.

آقای کرزی همچنان افزود که نقش چین همیشه برای افغانستان مهم بوده و این کشور می‌تواند از روند صلح افغانستان نظارت کند و این موضوع برای دولت مهم است.

به گفته‌ی او، چین پیوسته در بخش اقتصادی، امنیتی و سیاسی به افغانستان کمک کرده و در آینده نیز می‌تواند به همکاری خود ادامه بدهد.

کرزی گفت، در نخست دولت تلاش دارد تا مطمین شود که سه کشور دیگر، با افغانستان همفکر است.

او با توجه به اینکه خشونت‌ها در افغانستان به زودی باید خاتمه یاید گفت که تمام کشورهای همکار در روند صلح، به رهبری افغانستان از این روند تاکید دارند.

رییس جمهور غنی در سفر اخیرش به پاکستان به منظور اشتراک در نشست قلب آسیا و دیدار با مقام‌های پاکستانی تاکید کرد که روند صلح از سر گرفته شود.

این موضوع پس از سفر راحیل شریف، رییس ستاد ارتش پاکستان به کابل با جدیت بیشتری دنبال شد و سپس امریکا، چین، افغانستان و پاکستان توافق کردند که زمینه را برای نشست رو در روی نماینده‌گان دولت افغانستان با طالبان مساعد سازند.

پس از تایید مرگ ملا محمد عمر، رهبر پیشین طالبان این نخستین باری است که نماینده‌گان چهار کشور در مورد دست‌یابی به صلح تشکیل جلسه می‌دهند.

با انتشار خبر مرگ او، روند مذاکرات قطع شد و گفته شده که طالبان نیز به شاخه‌های متعدد، تجزیه شده اند.

انتظار می‌رود که در نشست چهارجانبه‌ی بعدی که قرار است تا چند روز آینده در کابل برگزار شود، نتایج ملموسی در مورد آغاز گفت‌وگوهای رو در رو با طالبان به دست آید.

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن