اخبار کوتاهافغانستانتیتر یک

دشمنی داریم که به صلح باور ندارد/ نبرد ما روشنی در برابر تاریکی است

 

 

 

در حالی که شدت ناامنی‌ها در بخش اعظم از ولایات ناامن افزایش یافته است، رئیس اجرائیه حکومت افغانستان می‌گوید، کشورش در شرایط کنونی با دشمنی روبه‌رو است که باور به حل قضیه از طریق گفتگو ندارد.

به گزارش رشد، عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان که در دومین روز نشست آیندۀ پولیس ملی افغانستان صحبت می‌کرد، گفت، در جنگی که افغان‌ها قرار دارند، نبرد میان “روشنی” و “تاریکی” است و جنگ “جهل” در برابر انسانیت و بشر است.

رئیس اجرائیه افغانستان تأکید کرد، نه تنها در افغانستان بلکه در سراسر دنیا، دو قطب “انسانیت” و “وحشت” در برابر هم قرار گرفته اند و به باور وی “متأسفانه” افغانستان در صف اول این تقابل قرار گرفته است.

او افزود”متأسفانه با دشمنی مواجه استیم که باور به صلح ندارد، باور به گفتگو ندارد، باور به حل قضیه از طریق گفتگو ندارد”.

این در حالی است که طالبان با شدت بخشیدن حملات شان در اکثر بخش‌های افغانستان، نه تنها فراخوان صلح حکومت را نادیده گرفتند؛ بلکه به تازگی ملا ابراهیم صدر را به صفت مسؤول جدید نظامی شان نیز معرفی کرده اند.

شدت ناامنی‌ها در بعضی مناطق به ویژه ولایت هلمند، به حدی افزایش یافت که حتا نیروهای امریکایی مجبور شدند دوباره به ولایت هلمند مستقر گردند.

آقای عبدالله تأکید کرد تا زمانی که این گونه “دشمن” حامی داشته باشد، ناامنی در افغانستان ادامه خواهد یافت.

با آغاز فصل جنگ، طالبان بیشتر به تحرکات شان پرداختند، در جریان امسال چندین ولسوالی در شمال، شرق و جنوب افغانستان دست به دست شد. به گفتۀ وزارت دفاع افغانستان، نیروهای امنیتی این کشور در پانزده ولایت، در نبرد با جنگجویان مسلح قرار دارند.

نیروهای امنیتی افغانستان نیز امسال از حالت تدافعی به وضعیت تهاجمی قرار گرفته اند.

جنرال جان نیکولسن قوماندان عمومی نیروهای حمایت قاطع در افغانستان گفت، از آغاز سال روان تا ماه جولای ۹۰۰ نیروی امنیتی به شمول اردو و پولیس کشته شده اند.

اما وزارت داخله از کاهش تلفات پولیس در جریان سال روان خورشیدی سخن زده است. نجیب دانش معاون سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان در گفتگو با صدای امریکا گفت، امسال پولیس هرچند ۳۰ فیصد حملات خود را افزایش داده است؛ اما ارقام تلفات پولیس ده فیصد کاهش یافته است.

نهادهای امنیتی افغانستان، ارقام دقیقی از شمار کشته‌ها و زخمیان نیروهای امنیتی، بر اساس پالیسیِ که دارند، در اختیار رسانه‌ها قرار نمی‌دهند.

در حالی که قبلاً گزارش‌های مبنی بر موجودیت صدها پولیس خیالی در وزارت داخله نشر شد؛ هرچند وزارت داخله این موضوع را منتفی دانسته است؛ اما هنوز هم فساد در صفوف پولیس یکی از نگرانی‌های جدی به شمار می‌رود.

در ماه ثور سال روان خورشیدی، اتحادیه اروپا با انجام یک سروی آنلاین، اعلام کرد که بر علاوۀ نهاد‌های عدلی و قضایی، اداره پاسپورت که مربوط وزارت داخله است، در صدر ادارات فاسد افغانستان قرار گرفته اند. همچنان در این سروی از موجودیت فساد در صفوف پولیس نیز نگرانی‌هایی مطرح شده است.

حالا تمویل‌کنندگان پولیس افغانستان نیز بر مبارزۀ جدی با فساد تأکید دارند و آن را سد بزرگ فراراه مسلکی‌شدن و اعتمادزایی پولیس خوانده اند.

جنرال جان نیکلسون قوماندان عمومی نیروهای حمایت قاطع ناتو در افغانستان در این نشست گفت، با آنکه تلاش‌هایی در راستای مبارزه با فساد اداری در پولیس صورت گرفته است، اما هنوز کارهایی زیادی برای انجام‌دادن باقی مانده است.

او گفت “اگر ما فساد را از بین نبریم، فساد ما را از بین می‌برد، ما باید بیشتر روی رهبری و محو فساد اداری تمرکز کنیم”.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان نیز تأیید کرد که مسأله‌ای نیست که تنها حکومت آن را در روی کاغذ نشان بدهد که مبارزه می‌کند. او افزود “فساد اداری سبب می‌شود که از نان پولیس کم می‌شود، لباسش به موقع برایش نمی‌رسد و ده‌ها مسایل دیگر”.

در این حال حکومت افغانستان برای مبارزه با فساد اداری، کمیسیون عدلی و قضایی مبارزه با فساد را ایجاد کرده است که به تاریخ دوم سنبله کار خود را رسماً آغاز کرد.

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن