برگزیده های سایتتیتر یک

برای دفع عملیات‌ دشمن، حملات هجومی برنامه‌ریزی کرده‌ایم

مسئولین نهادهای امنیتی در پیوند به تهدیدات امنیتی در سال ۱۳۹۵،‌ از سوی اعضای مجلس نمایندگان مورد استجواب قرار گرفتند.

به گزارش خبرگزاری رشد؛ تاج محمد جاهد سرپرست وزارت امور داخله، قدم‌شاه شهیم رئیس ستاد ارتش و مسعود اندرابی سرپرست ریاست امنیت ملی، امروز به خاطر ارایه پاسخ پیرامون تهدیدات امنیتی در سال ۱۳۹۵، از سوی اعضای مجلس نمایندگان مورد استجواب قرار گرفتند.

افزایش ناامنی ها، بالا رفتن آمار جرایم جنایی از جمله اختطاف و سرقت به خصوص در شهر کابل،‌ گفته های سفارت امریکا در مورد ناامنی‌ها‌ و آمادگی نهاد‌های امنیتی برای تامین امنیت در سال جاری از جمله مهم‌ترین سوالات نمایندگان مجلس بود.

تاج محمد جاهد سرپرست وزارت امور داخله در پاسخ به سوالات نمایندگان چنین گفت: امنیت در اکثر ولایات کشور تامین است، اما برخی از آنها از جمله پکتیکا، پکتیا، ننگرهار، هلمند، ارزگان، نورستان، فراه، هرات، بادغیس، لوگر و شماری دیگر از ولایات شمالی، به منظور اشغال مناطق، ولسوالی‌ها و مسدود ساختن شاهراه های مهم، با تهدیدات امنیتی مواجه اند.

وی ادامه داد: “نهادهای امنیتی به‌خاطر دفع عملیات‌های تروریستان، با هماهنگی یکدیگر حملات هجومی برنامه ریزی کرده اند”.

آقای جاهد تصریح کرد که نهادهای امنیتی تلاش دارند تا وضعیت موجود در کشور را حفظ کرده و امنیت را در سراسر افغانستان انکشاف دهند.

وی همچنین تامین امنیت شهرها،‌ مراکز شهرها، ولسوالی ها، شاهراه ها و میدان‌های هوایی  کشور را از جمله اولویت های نهادهای امنیتی به خصوص وزارت امور داخله عنوان کرد.

سرپرست وزارت امور داخله در مورد افزایش جرایم جنایی در کشور، به خصوص در شهر کابل نیز چنین گفت: “کاهش جرایم جنایی و جلوگیری از آن، وظیفه‌ی وزارت داخله است و ما با همکاری جمعی رهبری وزارت امور داخله و با هماهنگی سایر نهاد ها، تلاش می کنیم آمار جرایم جنایی را کاهش داده و از آن جلوگیری کنیم”.

در همین حال قدم شاه شهیم، رئیس ستاد ارتش کشور نیز گفت که عملیاتی تحت نام (شفق) با روحیه تهاجمی در سال ۱۳۹۵ به منظور حفظ ساحات، عملیات های قاطع تصفیوی بر مراکز تروریستان و مخطل ساختن قابلیت های مانور دشمن برنامه‌ریزی شده و در ولایات کندز، هرات، هلمند، ارزگان، کاپیسا و کنر جریان دارد.

وی گفت که عملیات‌های خاص نیز با موثریت زیادی در سراسر افغانستان برنامه‌ریزی شده که دشمن را نگران ساخته است.

آقای شهیم خطاب به اعضای مجلس نمایندگان، خاطر نشان ساخت: “از نبود هماهنگی میان سکتورهای امنیتی افغانستان نگرانی نداشته باشید،‌ نیروهای امنیتی افغان ‌ در هماهنگی مطلق آماده هر نوع فداکاری هستند و این هماهنگی تا سطح پوسته ها و دلگی مشرها نیز انکشاف خواهد یافت.

از سوی هم مسعود انداربی سرپرست ریاست امنیت ملی نیز طی سخنانی گفت که سازمان استخباراتی پاکستان (آی‌اس‌آی) به صورت مطلق از طالبان حمایت می کند و آن ها را تشویق و تمویل می کند که جنگ را در افغانستان گسترش و ادامه دهند.

وی افزود که دشمن با در نظرداشت تحولات سیاسی در سال ۱۳۹۴، امیدواری زیادی برای تصرف اراضی افغانستان داشت که ناکام شد.

آقای اندرابی تاکید کرد که نیروهای امنیتی در سال جاری در عرصه بهبود هماهنگی و رویکرد تهاجمی تجربه خوبی را از سال گذشته کسب کرده اند.

قابل یادآوری است که امروز همزمان با اینکه مقامات امنیتی برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان در پارلمان حضور داشتند، چند راکت به ساختمان مرکزی مجلس اصابت کرد و تلفاتی در پی نداشت.

پس از آن‌که پاسخ مسئولین نهادهای امنیتی قناعت اعضای مجلس نمایندگان را حاصل نکرد،‌ ظاهر قدیر معاون اول این مجلس که ریاست جلسه امروز را نیز به عهده داشت،‌ گفت: زمانیکه ما به منظور بررسی اوضاع امنیتی، مقامات را مورد استجواب قرار می دهیم، خانه ملت مورد حملات راکتی قرار می گیرد و این قضیه به هیچ وجه قناعت بخش نخواهد بود.

آقای قدیر گفت: “پاکستان پوسته های مرزی در داخل خاک افغانستان درست می کند، طالبان و داعش را برای تهدید زندگی آرام مردم افغانستان تجهیز می کند. کمیسیون های امنیت داخلی، امور دفاع و تفتیش مرکزی مجلس نمایندگان باید در هماهنگی با نهادهای امنیتی این قضیه را بررسی کرده و نقاط آسیب پذیر مرزی را تشخیص و تحکیم کنند”.

از سوی دیگر میرداد نجرابی رئیس کمیسیون امنیت داخلی مجلس نمایندگان نیز فرمانده پولیس کابل را به بی توجهی در قسمت تامین امنیت پارلمان متهم کرد.

آقای نجرابی ادامه داد: “چندین بار به خاطر تحکیم اطراف پارلمان به قوماندان امنیه کابل مکتوب فرستادم،‌ اما او با بی اعتنایی و خشونت به من گفت که شما مرا مقرر نکرده اید و برطرف هم نمی توانید”.

نمایندگان سخنان فرمانده پولیس کابل را توهین به خانه ملت عنوان کردند.

همچنین هیئتی برای بررسی ادعای آقای نجرابی در مورد فرمانده پولیس کابل موظف شد.

محمد عرشیا گوهری/شورای ملی

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن