اجتماعیافغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

دهلیزهوایی بین افغانستان و اندونیزیا راه اندازی می شود

سفیر اندونزیا در کابل از راه‌اندازی دهلیز هوایی بین افغانستان و اندونزیا خبر دارد و گفت که برای راه اندازی دهلیز هوایی، ملاقات‌های با مقام‌های افغان انجام شده است.

آقای رحمان در دیداری که محمدعارف حیدری رئیس شبکه سراسری رشد با او داشت، گفت که در زمان قدیم افغان‌ها روابط تجاری و فرهنگی زیادی با مردم اندونزیا داشته و به همین سبب امروزه مشترکات فرهنگی بسیاری بین مردم دو کشور موجود است.

او افزود، اجداد بخش‌های از کشور اندونزیا افغان‌هاست که در زمان‌های قدیم بعد از تجارت در کشور ما سکنی گزیده‌اند. در مناطق مختلف کشور هم اکنون نیز شواهدی از قبور افغان‌ها وجود دارد.

سفیر کشور اندونزیا همچنین گفت که نرم بودن فطرت مردم اندونزیا سبب شده است که مردم اندونیزیا ترکیب فرهنگ اندونیزیا و افغانستان را به میراث ببرند.

او علاوه کرد، ما تلاش می‌کنیم  فرهنگ همدگر پذیری که میراث فرهنگهای هر دو افغانها و اندونیزیایی ها بوده را با افغانها شریک بسازیم. و امیدواریم که بتوانیم احسنترین روشها را در این قسمت با افغانها شریک کنیم.

کشور اندونزیا تلاش‌های فراوانی در قسمت صلح و ایجاد فضای مناسب برای حمایت از پروسه صلح افغانستان انجام داده است.

این کشور تاکنون چندین نشست علمای اسلامی را برگزار کرده است و امیدوار است که تجاربشان در قسمت مهار تنش‌ها برای افغانستان نیز مفید باشد.

سفیر کشور اندونزیا در کابل می‌گوید که روزگاری مردم اندونیزیا وهمچنان کشور اندونیزیا نیز دچار بحران بودند و ما روزهای سخت را پشت سرگذراندیم و این روزها را افغانستان نیز پشت سر خواهد گذشت.

آقای رحمان گفت که برای رسیدن به صلح، نشست سه جانبه علما (افغانستان، پاکستان و اندونزیا) را در اندونزیا برگزار کردیم که الحمدلله به تعقیب آن دو یا سه ماه بعد در کابل آتش‌بس شد.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور در ۱۷ ماه جوزای سال گذشته همزمان با رسیدن عید سعید فطر اعلام کرد که به حمایت از فتوای علمای دین و به دنبال درخواست آنان برای آتش بس، ۲۷ ماه رمضان تا پنجم عید فطر را آتش بس اعلام می‌کنم. او از نیروهای نظامی خواسته بود که در این مدت بر گروه طالبان حمله نکنند.

 

ظرفیت‌سازی‌ها

عارف رحمان سفیر اندونزیا در کابل همچنین گفت که کشورش در قسمت ارتقای ظرفیت کارمندان اداره‌های دولتی افغانستان برنامه‌هایی برگزار کرده و خواهد کرد.

آقای رحمان افزود که در قسمت صلح علاوه بر گزاری نشست‌ها برای علما، ۴۰ عضو شورای عالی صلح را به اندونزیا دعوت شدند تا از مناطقی که در گذشته دچار تنش بودند، دیدار کنند و از تجارب انان برای رسیدن به صلح و حل منازعه استفاده کنند.

آموزش شاگردان مکاتب، برنامه‌های آموزشی برای زنان افغان، کارگاه‌های آموزشی برای کارمندان وزارت معادن و اعطای بورسیه‌های تحصیلی و برنامه های های تبادله علما بخشی از کارهای کشور اندونزیا برای افغانستان است.

سفیر کشور اندونزیا همچنین گفت که تلاش می‌کنیم بعد از این نیز هر برنامه‌ای که برای افغان‌ها مفید باشد، شماری از کارمندان دولت را دعوت خواهیم کرد.

آقای رحمان همچنین اضافه کرد که به زودی نشستی دیگر را بین علمای دو کشور برگزار می‌کند. قرار است این نشست‌ها حد اقل هر دو سال یک‌بار برگزار شود.

راه اندازی دهلیز هوایی

سفیر اندونزیا در کابل در این دیدار همچنین خبر از راه‌اندازی دهلیز هوایی بین دو کشور خبر دارد. آقای رحمان گفت که برای راه اندازی دهلیز، ملاقات‌های با مقام‌های افغان انجام شده است.

حکومت حدود سه سال پیش تصمیم گرفت که به منظور بهبود در وضع صادرات، دهلیز هوایی را راه اندازی کند تا بیلانس تجارت کشور بهتر شود. تاکنون با چند کشور منطقه دهلیز راه‌اندازی شده است.

سفیر اندونزیا در کابل نیز می‌گوید که با راه اندازی این دهلیز، تصمیم داریم تا افغانستان را به کشور امن و مرفه تبدیل کنیم.

آقای رحمان در قسمتی دیگر از سخنان خود گفت که اندونزیا می‌تواند کمک‌های فراوانی به افغانستان بکند اما محدودیت‌هایی در این قسمت وجود دارد. او علاوه کرد که اندونزیا اما آماده است در قمست‌های فرهنگی با افغانستان همکاری کند تا تاثیراتی در قسمت صلح داشته باشد.

گفتنی است که کشور اندونزیا علاوه بر کمک‌های فرهنگی و ارتقای ظرفیت؛ تاکنون یک باب مسجد، یک باب مدرسه دینی و یک باب کلینیک مجهز در کابل اعمار کرده است.

در این دیدار، محمدعارف حیدری رئیس شبکه سراسری رشد نیز از تلاش‌های کشور اندونزیا ابراز امتنان و سپاسگزاری کرد و از سفیر این کشور خواست تا تجارب خود را در اختیار مردم افغانستان قرار دهد.

آقای حیدری افزود، کشور اندونزیا تجاربی خوبی در دولت سازی و مسایل اینچنینی دارد که این تجارب می‌تواند برای دولت و ملت افغانستان مفید واقع شود.

رئیس شبکه سراسری رشد افغانستان همچنین از کشور اندونزیا خواست به عنوان کشوربا بیشترین نفوس مسلمان در جهان از حمایت وسیع دگر کشورهای اسلامی برخوردار است در قسمت صلح افغانستان تلاش کند.

پیش از این یوسف کالا معاون رئیس جمهور اندونزیا، در دیدارش با سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری در نشست “بین‌المللی آسیا-اقیانوسیه برای دولت داری باز و نقش آن درانکشاف”، در جاکارتا پایتخت اندونزیا گفته بود که اندونزیا برای کمک و حمایه به پروسه صلح افغانستان متعهد است و شخص رئیس جمهور آن کشور، فرایند همکاری برای پروسه صلح افغانستان را پی گیری می کند.

کارشناسان دینی نیز بر این باور هستند که کشورهای بزرگ اسلامی چون اندونزیا می‌تواند نقش مهمی در روند صلح و جهت دهی علمای دینی داشته باشد.

زکریا رادمنش

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن