افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

دوستم: طالبان را وادار به برگزاری انتخابات میکنیم

رهبر حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان در پیامی به مناسبت عید فطر گفته تاریخ ثابت کرده که هیچ گروهی نمی‌تواند به تنهایی افغانستان را به ثبات برساند.

عبدالرشید دوستم می‌گوید با شماری از رهبران احزاب در تماس است تا با اقدام مشترک طالبان را وادار به گذار به حکومت مبتنی بر آرای مردم کند.

در این پیام که در صفحه فیسبوک باتور دوستم، پسر عبدالرشید دوستم منتشر شده، آمده است «من و سایر رهبران احزاب و سازمان‌های مهم سیاسی با تعقیب روزمره وقایع در مشوره دوامدار با هم قرار داریم تا با اقدام مشترک و متحدانه، طالبان را وادار کنیم که به صدای ملت در مورد قطع خشونت علیه مردم، احترام به حقوق و آزادی‌های شهروندان و گذار به حکومت مبتنی بر آرای مردم تمکین نماید.»

در پیامی که دیگر سیاستمداران افغانستان هم به مناسبت عید فطر منتشر کرده‌اند تاکید بر پایان انحصارطلبی طالبان شده است.

بسیاری از آنان به برگزاری انتخابات و شماری هم بر برگزاری لویه جرگه پافشاری دارند.

طالبان به صراحت با برگزاری انتخابات مخالفت کرده‌اند، اما خبر داده‌اند که قرار است به زودی یک نشست مشورتی بزرگ در افغانستان با حضور ریش سفیدان و بزرگان افغانستان برگزار شود.

عبدالرشید دوستم خطاب به هواداران خود گفته «باور داشته باشید که روزهای سخت گذشتنی است و ما و شما به یاری خداوند به اهداف شریفانه و انسانی ما نایل خواهیم شد.»

گفته می‌شود عبدالرشید دوستم در حال حاضر در ترکیه زندگی می‌کند و در ماه‌های گذشته هم با شماری از متحدان خود گفتگوهایی داشته است.

اخیرا برخی رسانه‌های ایران هم مدعی شدند که استخبارات بریتانیا با آقای دوستم دیدارهایی داشته تا او در افغانستان ناامنی ایجاد کند.

رهبر حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان در پیام خود به این گزارش‌ها هم واکنش نشان داده و ضمن رد آن گفته «گل خشک به دیوار نمی چسپد.»

اما او خطاب به طالبان تاکید کرده «شما که همه حکومت‌ها و نظام‌های گذشته را نقد می‌کنید، چرا از ضعف‌ها و ناکامی‌های آن‌ها درس نمی‌گیرید؟ چرا با تکرار تجارب تلخ گذشته حکومت تک حزبی، تک قومی، تک مذهبی و تک جنسیتی را بر مردم تحمیل می‌کنید و اسباب تعمیق روز افزون بحران امنیتی، اقتصادی و وضعیت بشری را مساعد می‌سازید؟»

طالبان تاکنون در مورد اظهارات آقای دوستم و دیگر مخالفان خود پاسخی نداده‌اند.

آقای دوستم با بیان اینکه صبر و حوصله مردم افغانستان با گذشت هر روز لبریز‌تر می‌شود و جوانان هر روز به مخالفت مسلحانه با طالبان مصمم‌تر می‌شوند به طالبان هشدار داده «تا دیر نشده به صدای ملت و جامعه جهانی گوش فرا دهید و به تعهدات خود در مورد گذار به حکومت واقعا فراگیر ملی عمل کنید.»

لینک کوتاه
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن