افغانستانبرگزیده های سایتمصاحبه

دولت افغانستان عدالت را قربانی امنیت نکند

تفاهم‌نامه صلح میان حزب اسلامی و دولت افغانستان نهایی شده و جهت بررسی‌های بیشتر به گلبدین حکمتیار رهبر این حزب ارسال شده است.

محمد اکبری نماینده مردم بامیان در ولسی جرگه و عضو شورای عالی صلح،‌ در این مورد می گوید که ادامه جنگ، باعث عقب‌ماندگی افغانستان خواهد شد.

وی در گفتگو با خبرگزاری رشد افزود:‌ “جنگ منجر به تباهی افغانستان می شود، تلفات جانی به بار می آورد، خسارات مالی و عقب‌ماندگی به بار می آورد، کشور را محتاج به بیگانه‌ها می‌سازد”.

آقای اکبری تصریح کرد:‌ “گلبدین حکمتیار در دوران جهاد علیه قشون سرخ شوروی یکی از شخصیت های مطرح کشور بود و به نحو احسن کار کرد، اما پس از پیروزی مجاهدین، نقش منفی ایفا کرد”.

وی می گوید: “نقطه پایان گذاشتن به جنگ، وظیفه‌ی حکومت است. اگر حکمتیار در روش پیشبرد سیاست خود تجدید نظر کرده و مصلحت اندیشی را پیشه کرده باشد، و در چوکات قانون اساسی در کنار سایر مردم برای پایان جنگ و حاکمیت قانون و محو تبعیض ایستاد شود؛ شاید تاثیر مثبتی بر اوضاع افغانستان داشته باشد”.

از سوی هم، روز گذشته شماری از فعالان مدنی و بازماندگان قربانیان جنگ، طی یک نشست‌ مطبوعاتی با تأکید بر اینکه بهتر است نام گلبدین حکمتیار در لیست سیاه شورای امنیت سازمان ملل متحد باقی بماند، خواستار دادگاهی شدن رهبر حزب اسلامی شدند.

در همین حال آقای اکبری در این زمینه چنین می‌گوید: حکومت باید در چوکات شریعت اسلامی و قانون اساسی، هم امنیت را حفظ کند و در عین حال عدالت را قربانی امنیت نکند.

وی افزود: “عناصر مهم برای زندگی، ‌ثبات، امنیت و عدالت است. حکومت از امنیت و عدالت چشم پوشی نکند. عدالت را قربانی نکند. توازن میان برقراری امنیت و گسترش و تحقق عدالت فراهم کند”.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن