اجتماعیبرگزیده های سایت

دومین دوره آموزش کامپیوتر برای نابینایان در کابل آغاز شد

یک زوج نابینا که موسسه‌ای را تحت نام “موسسه بازتوانی راهیاب” در کابل رهبری می کنند، روز چهار شنبه دومین دوره آموزش کامپیوتر را برای نابینایان کشور آغاز کردند.
به گزارش خبرگزاری رشد؛ مهدی سلامی و بنفشه یعقوبی یک زوج نابینا است که موسسه بازتوانی راهیاب را در کابل رهبری می کنند و هر دو با زبان‌های انگیسی، پشتو، کوریایی و فارسی روان صحبت می کنند.
این دو زوج نابینا با کامپیوتر آشنایی کامل داشته و از شبکه‌های اجتماعی هم به راحتی استفاده کرده می‌توانند.
بنفشه یعقوبی رئیس موسسه بازتوانی راهیاب می گوید: موسسه بازتوانی راهیاب یک دریچه نو برای معلولین بینایی در کشور است.
این بانو افزود: ما به همکاری موسسه “ان، ای، آی” که یک موسسه کوریایی است، زمینه دوره های آموزشی کامپیوتر را برای معلولین بینایی کشور مساعد ساختیم.
بانو یعقوبی گفت: دوره های آموزش کامپیوتر به مدت شش ماه می باشد که در این مدت یک معلول بینایی می تواند با کامپیوتر آشنایی کامل پیدا نماید.
رئیس موسسه بازتوانی راهیاب علاوه کرد: در هر دوره ۱۰ معلول بینایی در این موسسه جذب شده و آموزش می بینند و بعد از فراغت وارد بازار کار می شوند.
خانم یعقوبی افزود: در دوره اول ۱۰ تن معلول بینایی را فارغ دادیم که ۵ تن آنها مرد و ۵ تن دیگرشان زن بود که از این رقم ۴ تن آنها به کار جذب شده است.
خانم یعقوبی درباره نحو آموزش معلولین بینایی گفت: ما در کامپیوتر نرم افزاری را نصب می کنیم که به کمک آن یک معلول بینایی می تواند به راحتی نوشته کند، بخواند و از طریق شبکه های اجتماعی با دیگران نیز تماس داشته باشند.
وی تصریح کرد: یک معلول بینایی با کمک این نرم افزار از طریق صدا می‌تواند بیاموزد.
در قانون حقوق و امتیازات اشخاص دارای معلولیت آمده که حد اقل ۳ درصد کارمندان تمام ادارات دولتی باید افراد دارای معلولیت باشند.
مهدی سلامی معاون موسسه بازتوانی راهیاب می گوید: دولت به ماده فوق قانون حقوق و امتیازات اشخاص دارای معلولیت عمل نکرده است.
وی علاوه کرد: امروز با داشتن ۴۰۰ هزار معلول، حتی نیم درصد افراد دارای معلولیت هم در ادارات دولتی کار نمی‌کنند.
آقایی سلامی با انتقاد تند از حکومت می گوید: دولت جز نظارت از کارهای ما و تشویق معنوی، کاری عملی برای ما انجام نداده است.
درهمین حال، داکتر استیوند حامی مالی موسسه بازتوانی راهیاب خطاب به نابینایان گفت: شما مشکل بینایی دارید به این معنی نیست که انسان‌های ضعیف هستید بلکه شما انسان‌های بزرگ هستید.
وی در ادامه گفت: از فرصت پیش آمده استفاده خوب نماید تا اطرافیان شما را به چشم حقارت نگاه نکند.
مرکز آموزشی کامپیوتر برای نابینایان در خانه این زوج نابینا است و درس هم توسط این زوج نابینا تدریس می شود.
محمد رقیب فیاض/ کابل

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن