برگزیده های سایت

دو سالگی خروج امریکا از افغانستان؛ بایدن خواستار تصویب قانون اسکان افغان ها شد

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده به مناسبت ۳۱ اگست، دو ساله‌گی خروج آخرین سرباز امریکایی از افغانستان، از کانگرس این کشور خواست تا «قانون اسکان افغان‌ها» را تصویب کند.

کاخ سفید روز پنج‌شنبه، ۹ سنبله، به نقل از بایدن نوشت قانون اسکان افغان‌ها (Afghan Adjustment Act) می‌تواند، اقامت دایمی ده‌ها هزار مهاجر افغان که با ویزای بشردوستانه موقت به امریکا انتقال داده شده‌اند را فراهم کند.

جو بایدن تاکید کرد ایالات متحده همچنان به حمایت از مردم افغانستان ادامه خواهد داد.

او افزوده است: «متحدان افغان ما هم اکنون در سراسر کشور ما مشارکت گسترده‌ای دارند. همان‌طور که آن‌ها در کنار ما ایستادند، من همچنان متعهد به ایستادن در کنار آن‌ها هستم. از کنگره می‌خواهم قانون اسکان افغان‌ها را تصویب کند، تا بتوانیم مسیری برای موقعیت قانونی دایمی برای دوستان و همسایه‌گان افغان خود فراهم کنیم.»

این قانون سهولت‌هایی را برای افغان‌های داخل و خارج از امریکا فراهم می‌کند و پیش از این کمیته پناهنده‌گی و مهاجرت ایالات متحده اعلام کرده بود که «قانون تعدیل افغان» دوباره برای تصویب به هر دو مجلس کانگرس امریکا معرفی شده است.

بر اساس اعلامیه، از ۱۵ اگست سال ۲۰۲۱ تا کنون بیش از ۱۱۷ هزار تن از شهروندان افغانستان به امریکا انتقال داده شده‌اند.

کاخ سفید اضافه کرده است که در جنگ بیست ساله امریکا در افغانستان، دست‌کم ۲ هزار ۴۶۱ نظامی آن کشور کشته و ۲۰ هزار و ۷۴۴ نیروی دیگر شان زخمی شده‌اند.

آخرین سرباز امریکایی در ماه اگست سال ۲۰۲۱ افغانستان را ترک کرد؛ زمانی‌که طالبان کابل ‌را تصرف کرده بودند.

چگونه‌گی خروج نظامیان امریکایی که عامل فروپاشی دولت افغانستان دانسته می‌شود، انتقادهای گسترده‌ای را علیه دولت بایدن در پی داشته است.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن