افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

دیدار خلیل زاد با رئیس جمهور

زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان ظهر امروز (دوشنبه، ۱۱ سنبله) با رییس‌جمهور اشرف غنی دیدار کرده است.

به گزارش خبرگزاری رشد، ارگ ریاست‌جمهوری در یک پیام تویتری گفته است که این دیدار در حضور عبدالله عبدالله، رییس اجرایی کشور در ارگ انجام شده است. در اعلامیه‌ی ارگ در مورد محتوای دیدار دو طرف جزئیات ارایه نشده، اما گفته شده است که «جزئیات مفصل بحث‌ها در این نشست بعدا شریک می‌گردد».

در همین حال وحید عمر، مشاور ارشد رییس‌جمهور غنی در امور استراتژیک و روابط عامه در صفحه‌ی تویتر خود نوشته است که آقای خلیل‌زاد در این دیدار کاپی از پیش‌نویس توافق‌نامه میان امریکا و گروه طالبان را به آقایان غنی و عبدالله نشان داده است.

از سویی هم ریاست اجراییه کشور اعلام کرده است که آقای خلیل‌زاد در یک دیدار جداگانه با عبدالله عبدالله، رییس اجرایی، او را در جریان آخرین جزئیات گفت‌وگوهای صلح قرار داده است.

در اعلامیه‌ی سپیدار آمده است که آقای خلیل‌زاد در این دیدار که صبح امروز (دوشنبه، ۱۱ سنبله) انجام شده، همچنان از تأمین صلح سرتاسری و پایدار در افغانستان اطمینان داده است.

این در حالی است که آقای خلیل‌زاد صبح روز گذشته (یک‌شنبه، ۱۰ سنبله) در رشته تویتی از پایان نهمین دور مذاکرات امریکا و طالبان در دوحه خبر داده و گفته بود که او برای مشورت بیشتر با رهبران حکومت افغانستان، به کابل می‌آید.

خلیل‌زاد در مورد نتایج این دور گفت‌وگوها جزئیات ارایه نکرده بود، اما افزوده بود که آنان در آستانه‌ی یک توافقی اند که خشونت را کاهش داده و راه را برای افغان‌ها باز کند تا در مورد یک صلح باعزت و پایدار با هم مذاکره کنند.

او در رشته تویتی نوشته بود: «ما در آستانه‌ی یک توافقی استیم که خشونت را کاهش داده و راه را برای افغان‌ها خواهد گشود تا برای مذاکرات در مورد یک صلح باعزت و پایدار و یک افغانستان متحد و بااقتدار که ایالات متحده، متحدینش و هیچ کشور دیگری را تهدید نکند، با هم بنشینند.»

گفتنی است که دور نهم مذاکره میان گروه طالبان و هیأت امریکایی در دوحه، پایتخت قطر به تاریخ ۳۱ اسد آغاز شده بود. این دور مذاکرات برای ده روز ادامه یافت. انتظار می‌رفت که دو طرف در این دور از مذاکرات به توافق نهایی دست یابند.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن