افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

دیدار رئیس جمهور با هیات اداری و روئسای کمیسیون ها و گروه های پارلمانی، ولسی جرگه

رئیس جمهور اشرف غنی با هیأت اداری، رؤسای کمیسیون ها و گروپ های پارلمانی ولسی جرگه در ارگ دیدار کرده است.

به گزارش خبرگزاری رشد، در این دیدار، ابتدا غلام‌فاروق وردک وزیر دولت در امور پارلمانی پیشنهادات خود را در خصوص تحکیم تفاهم سیاسی، تقویت نهادهای ملی و ارائه‌ی خدمات به مردم، افزایش هماهنگی و همکاری میان قوۀ ثلاثه، استفاده‌ی به موقع از فرصت ها و نشست های دوامدار کاری با نمایندگان هر دو مجلس شورای ملی، شریک کرد.

سپس میررحمان رحمانی رئیس ولسی جرگه صحبت کرد و ضمن معلومات در رابطه به کارکردهای این نهاد، در خصوص تصویب قوانین، رسیدگی به شکایات مردم و نظارت پارلمانی، خواهان ادامۀ چنین جلسات گردید.

بعداً ملک قیس نورآغا ملکزی به نمایندگی از کمیسیون های ولسی جرگه، خان‌آغا رضایی به نمایندگی از گروپ های پارلمانی و لیلما حکیمی نمایندۀ ولایت ننگرهار در رابطه به هماهنگی میان قوۀ ثلاثه، ایجاد میکانیزم مشترک برای حل مشکلات، تامین صلح، شریک ساختن طرح صلح حکومت با ولسی جرگه و همکاری و دیدارهای وزرا و وکلا برای حل مشکلات، نظریات و پیشنهادات شان را با رئیس جمهور شریک ساختند.

رئیس جمهور غنی در صحبت هایش ضمن خوش آمدید به هیأت رهبری و نمایندگان ولسی جرگه، هماهنگی میان قوۀ ثلاثه و همکاری و احترام متقابل را مهم خواند و به رئیس عمومی دفتر مقام عالی ریاست جمهوری و وزیر دولت در امور پارلمانی هدایت داد که به منظور همکاری بیشتر وکلا و وزرا و رسیدگی به موقع به مشکلات مردم، یک حکم را ترتیب نموده و به جلسۀ کابینه ارائه نمایند.

رئیس جمهور با تاکید گفت که بخاطر رسیدگی به موقع به مشکلات مردم، هیچ وزیر و مسئولین ادارات مستقل، تقسیم اوقات دیدارهای شان با وکلا را تغییر داده نمی توانند. وی افزود که بر اساس یک تقسیم اوقات منظم، نشست های کاری و دوامدار با کمیسیون های ولسی جرگه و مشرانو جرگه، ترتیب خواهد شد.

رئیس جمهور کشور پیشنهاد کرد که جلسات وکلای ولسی جرگه و وزیران ثبت شود تا برای همه واضح گردد که در آنجا موضوعات شخصی نه، بلکه مسایل ملی مطرح می گردد. وی افزود که وزارت ها و ادارات باید وزارت محور و اداره محور شوند.

رئیس جمهور از نمایندگان ولسی جرگه بخاطر تصویب قوانین تشکر کرد و گفت که بعضی قوانین مهم تاهنوز از تصویب بازمانده اند و از آنان خواست تا روی آن تمرکز نمایند. وی افزود که به تمام اداره ها و وزارت ها هدایت داده ام تا لوایح و مقررات مربوطه شان را مشخص کنند.

رئیس جمهور غنی خاطرنشان کرد که صلح خواست مردم و اولویت و مسئولیت حکومت است و من با مردم وعده سپرده بودم که پس از انتخابات دوباره به صلح تمرکز می کنیم و بر همین اساس ما تلاش های خویش را برای صلح آغاز کردیم.

رئیس جمهور غنی با اشاره به ارزش مشورت و مشارکت، گفت که مسوده‌ی صلح حکومت به منظور غنامندی بیشتر با ولسی جرگه و مشرانوجرگه شریک ساخته خواهد شد. وی افزود که ماحول تغییر یافته است، جمهوریت بقا و دوام خود را تثبیت کرده و در این خصوص، هیچ‌گونه شک و ابهام و جود ندارد.

محمداشرف غنی با اشاره به مشکلات نمایندگان ولسی جرگه در خصوص نظارت از کارکردهای حکومت، گفت که اصل نظارت درست است، اما شیوه و نوع نظارت باید تعریف و واضح شود، زیرا نظارت یک کار تخصصی است.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن