افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یکمصاحبه

دیدار یک به یک (غنی و عبدالله)، راه گشای بن بست فعلی خواهد بود

داکتر عبدالله عبدالله از سیاست های جاری و برخوردهای اشرف غنی نسبت به وزرای کابینه و همچنین عملی نشدن مفاد توافقنامه حکومت وحدت ملی انتقادهای تندی را مطرح کرده است.

وی در دیدار با شورای جوانان کشور از بی توجهی رییس جمهور در امور مهم کشور از جمله مشورت با ریاست اجرایی انتقاد کرده و گفت که هرچند نخستین کسی بود که مشروعیت رییس جمهور را تأیید کرد؛ اما در سه ماه حتی سه بارهم نتوانسته ‌است او را ببیند.

وی گفته است: رییس‌جمهوری که در جریان سه ماه گذشته به مدت یک یا دو ساعت وقت ملاقات یک به یک با رییس اجرایی خود را نداشته باشد، باقی وقت‌اش در چه می‌گذرد؟ کسیکه حوصلۀ بحث را نداشته باشد، لیاقت ریاست را هم ندارد. کسی حوصلۀ شنیدن را نداشته باشد، لیاقت ریاست را هم ندارد.

آقای عبدالله گفته است: بارها بی ‌میلی رییس‌ جمهور را به گفتگو دربارۀ اوضاع کشور تحمل کرده ‌است؛ اما اکنون صبرش به ‌پایان رسیده‌ است.

پس از انتقادات تند داکتر عبدالله رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی به آدرس محمد اشرف غنی، ارگ ریاست جمهوری نیز نسبت به سخنان آقای عبدالله واکنش نشان داد.

ارگ ریاست جمهوری با صدور اعلامیه ای، صحبت های داکتر عبدالله را برخلاف موازین و روحیه دولت داری دانسته و ابراز تأسف کرده است.

ارگ همچنین در این اعلامیه ادعا کرده است که حکومت وحدت ملی تحت رهبری رئیس جمهور افغانستان، با حوصله‌مندی تمام، برای پیش‌برد امور در نزدیک به‌ دوسال به رغم چالش‌های فراوان به دستآوردهای قابل توجه نایل آمده‌است.

همچنین ریاست جمهوری اعلام کرده که بزودی در مورد اظهارات آقای عبدالله بحث های جدی و مؤثر صورت خواهد گرفت.

در همین حال چمن شاه اعتمادی عضو مجلس نمایندگان در گفتگو با خبرگزاری رشد، در این مورد می گوید که حکومت وحدت ملی بر اساس توافقنامه سیاسی به وجود آمد و هر ائتلاف زمانی به نتایج از پیش تعریف شده دست پیدا خواهد کرد که هماهنگ با اجماع سیاسی حرکت کند.

وی ادامه داد: اگر احیانا طی این مسیر، سران حکومت دچار عدم هماهنگی شوند، به اهداف تعریف شده دست نخواهد یافت.

به گفته وی، چالش هایی که میان سران حکومت به وجود آمده است، در به رسیدن به هدف تاثیرات منفی خواهد گذاشت؛ مگر اینکه بتوانند در اندک زمان، چالش های موجود را رفع نمایند تا به یک اجماع سیاسی مطلوب دست یابند.

به باوی آقای اعتمادی، آنچه که رییس اجراییه ابراز داشته است، عدم توجه رییس جمهور نسبت به وی بود.

داکتر عبدالله عبدالله طی دو روز گذشته دیدار های متعددی با شخصیت های مطرح سیاسی کشور داشته است.

در همین حال گفته می شود که داکتر رییس اجرایی حکومت بعد از ظهر امروز با رئیس جمهور غنی دیدار یک به یک خواهد کرد.

این عضو مجلس نمایندگان، نشست امروز را تاثیر گذار پیشبینی می کند.

آقای اعتمادی افزود: “تبعا نشست امروز می تواند گلایه رئیس اجراییه را برطرف کرده و راه حل هایی را به وجود خواهد آورد که راه گشای چالش های فعلی باشد”.

وی می گوید که این دیدار یک سوی سکه است و ممکن است روی دیگر سکه چالش ها را با بن بست مواجه سازد.

به گفته وی، ممکن است اختلافات و توقعات بیشتر باشد، اما نشست امروز دست آورد خوبی برای دولت وحدت ملی خواهد داشت.

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن