افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

دیدبان حقوق بشر بر ممنوعیت سفر طالبان تاکید کرده است

دیدبان حقوق بشر با بیان‌ این که پس از تسلط طالبان بر افغانستان، بحران حقوق بشری به‌ویژه برای زنان و دختران رخ داده، خواستار اعمال ممنوعیت بر سفر مقامات طالبان شده است.

هیدر بار، معاون مدیر بخش زنان دیدبان حقوق بشر امروز (پنج‌شنبه، ۱۹ جوزا) در بیانیه‌ای گفته است که گام‌های سخت‌تری در برابر طالبان افغانستان لازم است و «نگرانی عمیق» کافی نیست.

خانم بار گفته است که بسیاری از دولت‌ها و نهادهای بین‌المللی «علیه سوء‌استفاده‌های طالبان» صحبت کرده‌اند؛ «اما [این] کافی نیست». او به نقل از یک دیپلمات گفته است که این اقدامات به طالبان آسیب نمی‌رساند.

او افزوده است که وقت آن رسیده که دولت‌ها اجماع مبنی بر غیرقانونی‌بودن اقدامات طالبان را به اقدامات هماهنگ تبدیل کنند و به این گروه نشان دهند که جهان آماده است تا از حقوق افغان‌ها، به‌ویژه زنان و دختران، به‌شیوه‌های معناداری دفاع کنند.

خانم بار گفته است که یکی از این اقدامات می‌تواند اعمال دوباره‌‌ی تحریم شورای امنیت سازمان ملل متحد مبنی بر ممنوعیت سفر برای برخی از رهبران طالبان باشد که برای اولین‌بار در سال ۱۹۹۹ به‌عنوان بخشی از واکنش سازمان ملل به فعالیت‌های خشونت‌آمیز و تروریستی در افغانستان اعمال شد.

در بیانیه‌ی معاون مدیر بخش زنان دیدبان حقوق بشر آمده است که این تحریم‌ها تا می ۲۰۲۲، ۴۱ تن از اعضای اداره کنونی طالبان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به گفته‌ی او، اما این ممنوعیت سه سال پیش به حالت تعلیق درآمد تا ۱۴ تن از اعضای طالبان بتوانند در گفت‌وگوهای صلح شرکت کنند.

خانم بار گفته است که شورای امنیت در ماه جون این معافیت‌ها را بررسی خواهد کرد و فرصتی دارد تا این ممنوعیت را بر روی رهبران خاص طالبان از جمله عبدالحق وثیق، رئیس استخبارات، شیخ محمدخالد حنفی، وزیر امر به معروف و نهی از منکر و ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان متمرکز کند. او گفته است که این مقام‌های طالبان در نقض جدی حقوق بشر دست داشته‌اند.

خانم بار تصریح کرده است که نیروهای عبدالحق وثیق، اعدام‌های غیرقانونی و بازداشت و ضرب‌وشتم خبرنگاران را انجام داده‌اند.

هم‌چنین به گفته‌ی او، شیخ محمدخالد حنفی بسیاری از فاحش‌ترین محدودیت‌ها را بر زنان و دختران اعمال کرده است. همین‌طور به باور دیدبان حقوق بشر، هبت‌الله آخوندزاده، نقش تعیین‌کننده‌ای در تمدید ممنوعیت تحصیل دختران داشته است.

معاون مدیر بخش زنان دیدبان حقوق بشر در ادامه برای رسیدگی به بحران حقوق بشر در افغانستان پیشنهاد کرده است که دبیرکل سازمان ملل به این کشور سفر کند.

به گفته‌ی او، این می‌تواند به توجه جهان به وضعیت افغانستان، افزایش فشار بر طالبان برای احترام به حقوق بشر و ارایه راه حل‌های جهانی برای پایان دادن به بحران وخیم انسانی در این کشور کمک کند.

هم‌چنین خانم بار گفته است که بررسی مستقل مأموریت سازمان ملل در افغانستان و نظارت بر حقوق بشر می‌تواند تضمین کند که این مأموریت برای انجام وظایف خود از جمله «حمایت و ترویج برابری جنسیتی، توانمندسازی زنان و دختران و حمایت کامل از حقوق بشری آن‌ها» است.

او گفته است که زنان و دختران افغان نظاره‌گر پایمال‌شدن حقوق‌شان در مقابل چشمان‌شان هستند و آن‌ها نیاز به اقدام دارند.

لینک کوتاه
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن