افغانستانتیتر یک

دیدبان حقوق بشر نسبت به وضعیت همجنس‌گرایان در افغانستان ابراز نگرانی کرد

دیدبان حقوق بشر و سازمان جهانی حمایت از همجنس‌بازان می گویند که وضعیت همجنس بازان در افغانستانی زیر حاکمیت طالبان نگران کننده است.

به گزارش خبرگزاری رشد؛ این دو سازمان امروز چهارشنبه (6 دلو) با نشر گزارشی می‌گویند که گزارش‌های متعددی وجود دارد که طالبان افراد همجنسگرا براساس گرایش جنسی و یا هویت جنسی‌شان مورد تهدید قرار داده و یا به آنها حمله کرده‌اند.

این گزارش براساس مصاحبه با 60 همجنسگرا تهیه شده است.

طبق این گزارش، تعدادی از همجنس‌گرایان توسط اعضای خانواده، همسایه‌ها و حتی شرکای جنسی آنان که اکنون طرفدار طالبان شده‌اند نیز مورد بدرفتاری قرار گرفته‌اند.

در گزارش آمده که تعدادی از همجنسگرایان خانه‌های خود را ترک کرده و از ترسِ تعقیبِ طالبان و طرفداران این گروه متواری شده‌اند.

جی لیستر فِدر، از مقام‌های بخش تحقیق و مطالعات اضطراری سازمان OutRight Action International هم گفته است: “به سختی می‌توان بیان کرد که بازگشت دوباره‌ی طالبان به قدرت تا چه اندازه برای همجنس گرایان در افغانستان ترسناک و ویرانگر بوده است.”

در گزارش آمده که طالبان بر قوانین دولت قبلی که رابطه جنسی با همجنس را جرم می‌دانست تأکید کرده‌اند و برخی از رهبران طالب نشان دادند که موقف شان بر علیه همجنسگرایان بسیار شدید و قاطع است.

یکی از سخنگویان طالبان در ماه اکتبر به خبرگزاری رویترز گفت: “همجنسگرایی امری بر خلاف شریعت و قانون اسلام است.”

در گزارش آمده است که یکی از قضات طالبان قبل از سقوط کابل به روزنامه Tabloid Bild جرمنی گفته بود: “برای همجنسگرایان، فقط دو مجازات وجود دارد: یا سنگسار شوند و یا زیر دیوار شوند.”

یک مرد هم‌جنس‌گرا گفته است که طالبان او را در یک پاسگاه امنیتی توقیف و لت و کوب کردند.

این مرد همجنسگرا مدعی شده که “طالبان بطور گروهی بر وی تجاوز کردند” و همچنین به او گفتند “از این به بعد هر زمانی که بخواهیم می‌توانیم تو را پیدا کنیم و هر کاری خواسته باشیم با تو می‌کنیم.”

یک همجنسگرای زن هم گفته است که بعد از به قدرت رسیدن طالبان، مردان فامیل او به طالبان ملحق شده و به او گفته‌اند به خاطر گرایش جنسی‌اش او را خواهند کشت.

هِدر بار معاون مدیر حقوق زنان سازمان دیدبان حقوق بشر افزوده، بسیار مهم و حیاتی است که دولت‌های ذیدخل بطور عاجل فشارهای لازم را بر طالبان وارد کنند تا آنها به حقوق همجنسگرایان احترام بگذارند.

با این حال، دیدبان حقوق بشر افزوده، با وجود اینکه طالبان بصورت مکرر وعده داده‌اند که به حقوق بشر احترام می‌گذارند، اما موارد زیادی از نقض حقوق‌بشر و بدرفتاری در سطح کشور از سوی این گروه مشاهده شده است.

لینک کوتاه
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن