افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

دیده بان حقوق بشر: ببرک کارمل هم عفو عمومی اعلام کرده بود!

پاتریشیا گاسمن معاون آسیایی سازمان دیده بان حقوق بشر با اشاره به محاکمه «عبدالرزاق عارف» فرمانده نظامی زندان پلچرخی در دهه هشتاد میلادی به اتهام ارتکاب جنایت جنگی در دادگاهی در هالند، گفته است ببرک کارمل هم پس از رسیدن به قدرت عفو عمومی اعلام کرده بود.

خانم پاتریشیا گاسمن در صفحه توییتر خود با بازنشر خبر محاکمه عبدالرزاق عارف فرمانده نظامی و آمر سیاسی زندان پلچرخی بین سال های ۱۹۸۳ الی ۱۹۹۰ میلادی به اتهام ارتکاب جنایت جنگی در دادگاهی در هالند، ظاهرا به کنایه به فرمان عفو عمومی اعلام شده از سوی امارت اسلامی طالبان گفته است که ببرک کارمل هم وقتی در سال ۱۹۷۹ میلادی به قدرت رسید، عفو عفومی برای زندانیان سیاسی اعلام کرد.

خانم گاسمن افزوده است با این وجود، دولت ببرک کارمل تعقیب مخالفان خود را به راه انداخت.

وی گفته است: «[این اتفاق] آشنا به نظر نمی رسد؟»

گفتنی است که ببرک کارمل در سال ۱۳۵۸ پس از بازگشت به کابل و احراز سمت ریاست جمهوری طی فرمانی دستور داد تا تمامی زندانیان سیاسی آزاد گردند.

اما دولت او نیز متهم شد که به دنبال تعقیب مخالفان سیاسی خود می باشد.

لازم به ذکر است که امارت اسلامی طالبان پس از روی کار آمدن مجدد در افغانستان، بیانیه ای منتسب به ملا هبت الله آخندزاده رهبر عالی خود را منتشر کرد که در آن تمامی مخالفان امارت اسلامی به شمول کارکنان دولت پیشین و نیروهای نظامی عفو شده بودند.

با این وجود، از آن زمان همواره خبرهای قتل و یا ناپدید شدن شمار زیادی از مقام ها و نیروهای امنیتی و دفاعی نظام پیشین مخابره می گردد.

بیشتر بخوانید: نگرانی ها از اعمال نشدن عفو عمومی در کشور

لینک کوتاه
برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن