تیتر یک

دیکر: از اعتراضات مردمی در افغانستان حمایت می‌کنیم

کرن دیکر کاردار سفارت امریکا برای افغانستان می‌گوید که کشورش از اعتراضات مردمی در مخالفت با ممنوعیت تحصیل دختران از سوی طالبان حمایت می‌کند.

خانم دیکر امروز پنج‌شنبه 1 جدی، در تویترش نوشته که کشورش خواستار تجدید نظر در تصمیم اخیر طالبان مبنی بر ممنوعیت تحصیل دختران دانشجو، است.

او افزوده، “استعفا، اعتراض، خشم، ناامیدی و عزم بیان قدرتمند همبسته‌گی جامعه و ایمان است.” به گفته او، کشورش مخالفت‌های جاری با منع تحصیل دختران از سوی طالبان را می‌بیند، می‌شنود و از آن حمایت می‌کند.

این در حالی است که دو شب پیش، مکتوبی با امضای ندا محمد ندیم سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان درز کرد که در آن، دستور تعلیق تحصیل دختران در دانشگاه‌ها صادر شده‌است.

پس از اعلام این تصمیم، نیروهای طالبان سر از دیروز چهارشنبه در دروازه‌های تمامی دانشگاه‌ها، آموزشگاه‌ها و مکاتب ایستادند و مانع دانشجویان، دانش آموزان دختر و استادان زن شدند.

این تصمیم طالبان با واکنش‌های گسترده جهانی مواجه شده‌است. طالبان پس از تسلط بر افغانستان، دروازه مکاتب بالاتر از صنف ششم را نیز بر روی دختران بستند.

آگاهان سیاسی معتقدند که طالبان آموزش و تحصیل دختران را همانند اجرای دستورات شریعت ابزار چانه زنی سیاسی با کشورهای غربی قرار داده‌اند تا امتیاز بیشتر بگیرند.

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن