افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

رئیس الوزرای طالبان: اشرف غنی ارگ را وزارت مالیه ساخته بود

ملا محمد حسن آخند، رییس الوزرای طالبان در نخستین سخنرانی صوتی خویش که از طریق رسانه‌های داخلی کشور منتشر شد، گفت که حکومت طالبان مسوول تمامی مشکلات کنونی در افغانستان نیست و انصاف نخواهد بود که مقصر افزایش نرخ، قحطی و فقر شناخته شود.​

او گفت که این مشکلات از قبل در افغانستان وجود داشت و بیشتر مقصر آن نیز حکومت به رهبری اشرف غنی بود.

رییس الوزرای طالبان گفت: «وقتی به ارگ آمدیم وکسانی که از ارگ فرار کردند،‌ پول‌هایی را که با خود می‌بردند از نزدشان در راه افتاده بود و افراد عادی طالبان آن را به من آوردند. حکومت غنی ارگ را وزرات مالیه ساخته بود. ما همانند مسوولان گذشته دزد نیستیم. ما برای پیدا کردن پول نیامده ایم، شب و روز برای رسیده گی به مشکلات مردم کار می کنیم دیگرش بر می گردد به خداوند.»

او با ادعای اینکه اعضای گروه طالبان فقط به خاطر «رضایت خداوند قربانی داده اند» و شایقین پول نیستند علاوه کرد: «۱۱ لک دالر که از مقامات پیشین در گوشه های ارگ افتاده بود، طالبان یافتند و برایم آوردند.»

حقوق زنان

او در خصوص حقوق زنان گفت که طالبان حقوق زنان را به آنان داده و آنان به زنان افغانستان عفت را برگشتانده است.

او با اشاره به شرایط جامعه جهانی مبنی بر به رسمیت شناختن طالبان در زمینه تامین حقوق زنان و ایجاد حکومت همه شمول در افغانستان گفت: «می‌گویند اگر حقوق زنان و حکومت همه شمول ایجاد نشود ما نظام طالبان را به رسمیت نمی‌شناسیم. آیا حقوق بشر، همان حقوق بشری است که در نظام سابق بود؟ آیا حقوق زنان همان بود که در نظام سابق بود؟ آیا حکومت افغان شمول همان بود که در حکومت سابق بود؟. الحمدالله ما حقوق زنان را داده ایم و زنان را صاحب عفت کرده‌ایم و برای شان آبرو داده‌ایم. هیچ کسی در افغانستان به زنان نگاه بد نمی‌تواند.»

او در خصوص آموزش زنان نیز گفت که در حال حاضر روند آموزش زنان در افغانستان در جریان است و امیدوار است که زمینه بیشتر آموزش آنان در چوکات اسلامی برابر شود.

رییس الوزرای طالبان گفت که برای زنان امنیت مهم است که آنان فراهم کرده است.

برخورد با مردم

این مقام حکومت طالبان از اعضای این گروه خواست تا با مردم از نرمی کار بگیرند و خود را در داخل تعمیر های مفشن و موترهای بزرگ قید نکنند.

رییس الوزرای طالبان تأکید کرد که «شفقت» طالبان در تاریخ بی مثال بوده است، زیرا به گفته‌ی او در بیست سال گذشته، نیروهای آنان مشکلات زیادی را متحمل شده اند اما پس از تسلط آنان به افغانستان، همه را عفو کرده‌اند.او خاطر نشان کرد که کارمندان دولتی تنها در صورت ارتکاب جرایم و خلاف ورزی مجازارت می‌شوند.

حکومت همه‌شمول

رییس الوزرای حکومت طالبان گفت که در هر کشور دیگر زمانی که یک جانب در انتخابات برنده می‌شود، تمامی کابینه را تغییر می‌دهد و افراد مورد نظر خود را در آن جابجا می‌کند.

جامعۀ بین‌المللی تاکید دارد که طالبان باید نخست به تعهدات‌شان برای ایجاد حکومت همه‌شمول و احترام به حقوق تمام افغان‌ها، به شمول اقلیت‌ها، زنان و دختران و فراهم آوری فرصت‌های تحصیل و کار برای همه، عمل کنند تا مشروعیت به دست بیاورند.​

اما طالبان می‌گویند که حکومت آنان همه شمول است و غرب فقط برای آوردن فشار بر طالبان به این نکته تاکید دارد.

پیش از این، امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجهٔ طالبان هشدارگونه گفته بود که جامعهٔ جهانی در ۲۰ سال گذشته نیاموخت که تخنیک استفاده از فشار بر طالبان کارا نیست.

ملا محمد حسن آخند نیز امروز حکومت کنونی طالبان را همه شمول و افغان شمول خواند و گفت که نمایندگان تمامی افغان‌ها در آن شامل اند.

برگرفته از خامه

لینک کوتاه

https://www.roushd.news/r427p
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن