افغانستانبرگزیده های سایت

رئیس غنی سیاست های تباری را کنار نمی گذارد

هیچ مساله مصلحت ملی ای به هم نمی خورد و فاجعه ای رخ نمی دهد اگر یک غیر پشتون وزیر دفاع شود و یک تاجیک، ازبک و هزاره شایسته وزیر دفاع کشور شود که عملا در اردوی ملی این افراد وجود دارند.

آصف آشنا، فعال سیاسی می گوید که رئیس جمهور غنی از روزهای قبل از برگزاری انتخابات یک چیز را می فهمید که اگر رای بیاورد یا نه، با توجه به زد و بندها با آمریکا به کرسی ریاست جمهوری می رسد اما نمی فهمید که وقتی این قدرت منهای اراده سیاسی مردم را غصب کرد، چطور چوکی را حفظ و حکومت نامشروع را دوام بدهد.

آشنا می گوید: ترس از توطیه از درون سبب شد که بازی های سیاسی با نهادهای امنیتی آغاز شود. حکومت وحدت ملی از درون بحرانی سر برآورد که انگشت ها روی ماشه ها رفته بود و از سوی دیگر اردوی ملی پس از کنفرانس بن و با توجه به ترکیب و ساختار بحران های انتخاباتی این نگرانی ها را بسیار بالاتر برده بود و سرانجام غنی و مشاور شورای امنیتش برنامه این را گرفتند که برای بقای حکومت و حفظ غنی در کرسی، دغدغه کودتا از درون نهادهای امنیتی را دور بزنند و این نهادها را به تمام معنا در قبضه خود بگیرند.

این فعال سیاسی ادامه می دهد: مردم به یاد می آورند که چه بازی هایی برای حفظ آقای استانکزی در وزارت دفاع صورت گرفت و چه بازی هایی در امنیت ملی انجام شد و نگرانی هایی که سبب شد رییس پیشین امنیت ملی مجبور به استعفا شود. امیدی نیست که آقای غنی با توجه به نوع ذهنیت و تفکرش، سیاست های تباری اش را کنار بگذارد اما اگر قرار است وی دغدغه های سیاسی را از آدرس نهادهای امنیتی دور بزند تنها راهش توسل به اصل شایسته سالاری و کنار گذاشتن بازی ها در این نهاد ها است.

وی، در خصوص ارایه آمار های دروغین از حملات و فجایع در کشور بیان می کند: آمارهای تلفات چهارصدبستر هنوز پنهان است و اینها جرات ارایه آمار را ندارند. آمارهای واقعی در دو روز اول در حمله به قول اردوی ۲۰۹ شاهین را دیدیم که چه دروغ بزرگی بود.

این آگاه سیاسی افزود: باورمندی مردم به اصلاحات زمانی بوجود می آید که جنرالانی که پس از سقوط هلمند، قندوز، خوست و فاریاب این مناطق را دوباره پس می گیرند و کنترل می کنند به راس کارها بیایند نه این خواب رفتنگانی که به عنوان ننگ ملی روی دستشان مانده است.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن