تیتر یک

رئیس کمیته روابط خارجی سنا امریکا: طالبان یک گروه تروریستی ست/ دادن پول مالیات دهندگان امریکایی به طالبان نفرت انگیز است

مایکل مک‌کال، رییس کمیته‌ی روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا در واکنش به گزارش سیگار درباره‌ی دسترسی طالبان به کمک‌های بشری در افغانستان، گفت این نفرت‌انگیز است که «پول مالیه‌دهندگان امریکا به جیب گروه تروریستی‌ای مانند طالبان برود».
او روز گذشته (چهارشنبه، ۱۸ اسد) با نشر بیانیه‌ای، بر ایجاد شفافیت در کمک‌های مالی امریکا به افغانستان تأکید کرده است.
به‌تازگی اداره‌ی بازرس ویژه‌ی امریکا در امور بازسازی افغانستان یا سیگار در آخرین گزارش خود گفته است که ایالات متحده از زمان تسلط طالبان بر افغانستان، بیش از ۲.۳۵ میلیارد دالر به این کشور کمک کرده است.
سیگار افزوده است که میزان مداخله‌ی طالبان در روند توزیع‌ کمک‌های بشری و ناتوانی سازمان ملل متحد در حفاظت از برنامه‌های این سازمان را نگران‌کننده می‌داند.
مؤسسه صلح ایالات متحده نیز در گزارشی که برای آژانس توسعه بین‌المللی امریکا (یواس‌ای‌آی‌دی) تهیه کرده، گفته است که طالبان به‌طور مؤثر در اکثر برنامه‌های تحت مدیریت سازمان ملل نفوذ کرده و آن را یک منبع عایداتی می‌دانند.
مک‌کال در بیانیه‌ی خود افزوده است: «بحران انسانی در افغانستان با عقب‌نشینی پر هرج‌ومرج و مرگ‌بار رییس‌جمهور بایدن به‌طور قابل توجهی بدتر شد. نفرت‌انگیز است که پول مالیه‌دهندگان ایالات متحده جیب گروه تروریستی‌ای مانند طالبان را پر می‌کند که زنان و دختران افغان را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهد، القاعده و سایر تروریست‌ها را تأمین مالی می‌کند، جنایات علیه اقلیت‌های مذهبی را مرتکب می‌شود و روزانه موارد متعدد دیگری از حقوق بشر را نقض می‌کند.»
او علاوه کرده است که دولت بایدن ماه‌ها است به درخواست او برای توضیح درباره‌ی دورنگهداشتن طالبان از کمک‌های امریکا پاسخ نداده است.
طالبان دخالت در برنامه‌های بشردوستانه را رد و ایالات متحده و دیگر تمویل‌کنندگان غربی را به سیاسی‌کردن کمک‌ها به افغانستان متهم می‌کنند.
به‌تازگی خلیل‌الرحمان حقانی، سرپرست وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان طالبان ادعا کرده است که برخی از نهادهای کمک‌رسان ۸۰ درصد کمک‌ها را حیف‌ومیل می‌کنند و ۲۰ درصد را به مردم افغانستان می‌دهند.
در همین حال، برخی از نیازمندان نیز از روند کمک‌رسانی انتقاد دارند و می‌گویند که این روند با فساد و تبعیض به همراه است و نیازمندان واقعی از کمک محروم هستند.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن