برگزیده های سایتجهان

راه‌اندازی تظاهرات از سوی عمران خان برای استعفای نواز شریف

عمران خان سیاستمدار شناخته شده مخالفان دولت پاکستان قصد دارد رهبری یک تجمع اعتراضی علیه دولت نواز شریف را به بهانه فاش شدن ارتباط اعضای خانواده وی با شرکت خارجی تاسیس شده در پناهگاه‌های مالیاتی در اسناد پاناما را به عهده بگیرد.

به گزارش خبرگزاری رشد؛‌ به نقل از رویترز، عمران خان، ستاره سابق تیم کریکت پاکستان که در سال ۲۰۱۴ نیز چندین ماه تظاهرات را در شهر اسلام آباد به بهانه وقوع تقلب در انتخابات رهبری کرد، تهدید کرده که دور جدیدی از تظاهرات را برای استعفای نواز شریف، نخست وزیر پاکستان برگزار خواهد کرد.

وی اخیرا اعلام کرد که نخست وزیر پاکستان اختیار اخلاقی را برای حکومت کردن از دست داده است.

دستیاران عمران خان تاکید دارند که دولت پاکستان به لرزه افتاده و زمان آن است که علیه این دولت اعتصاب شود. با این حال منتقدان وی می‌گویند که او ممکن است برای بار دوم اعتبار خود را با برگزاری تظاهرات زیر سوال ببرد.

شفقت محمود، یک مقام بلندپایه حزب عمران خان گفت: ما خواهان استعفای نخست وزیر براساس دلایل اخلاقی هستیم. اخیرا اسناد فاش شده موسسه حقوقی موساک فونسکا واقع در پاناما نشان دادند که پسران نواز شریف به نام‌های حسن و حسین و همچنین دختر وی مریم صاحب دست کم سه شرکت هولدینگ ثبت شده در پناهگاه مالیاتی ویرجین آیلنز هستند.

براساس افشاگری‌های کنسرسیوم بین‌المللی خبرنگاران تحقیقی که این اسناد را مطالعه کرده این شرکت‌ها دست کم ۲۵ میلیون دارایی داشتند با این حال نواز شریف هرگونه ارتکاب خطا از سوی فرزندانش را رد کرده است و وی روز جمعه درخواست مخالفانش برای تشکیل یک کمیسیون تحقیقات از سوی پایگاه عالی پاکستان به منظور تحقیق درباره اتهامات علیه فرزندانش را پذیرفت و وعده داد اگر این کمیسیون هرگونه خطایی پیدا کند استعفا خواهد کرد.

مخالفان نواز شریف خانواده وی را متهم به استفاده از پناهگاه‌های مالیاتی برای پولشویی و دور زدن مالیات‌ها کرده‌اند.

حزب حاکم پاکستان تهدیدهای عمران خان برای دور جدید اعتراضات را رد کرده و گفته، تظاهرات سال ۲۰۱۴ باعث زیر سوال رفتن اعتبار عمران خان شد زیرا دادگاه انتخابات حکم داد که انتخابات پاکستان عادلانه و آزاد برگزار شده است.

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن