افغانستانبرگزیده های سایت

راى دادن به فرمان تقنینى اصلاحات انتخاباتى از سوى ولسى جرگه به تاخیر افتاد

اعضاى ولسى جرگه در راى دادن به فرمان رییس جمهور در مورد ساختار، صلاحیت ها و وظایف کمیسیون هاى انتخاباتى توافق نکردند و این امر، به روز بعدى موکول شد.

به گزارش خبرگزاری رشد؛ در مادۀ ٧٩ قانون اساسى درج است: “حکومت می تواند در حالت تعطیل مجلس نمایندگان؛ درصورت ضرورت عاجل، به استثنای امورمربوط به بودجه وامور مالی، فرامین تقنینی را ترتیب کند.

فرامین تقنینی بعد از توشیح رییس جمهور، حکم قانون را حایز می شود. فرامین تقنینی، باید در خلال ۳۰ روز از تاریخ انعقاد نخستین جلسه شورای ملی، به آن تقدیم شود و درصورتیکه از طرف شورای ملی رد شود، ازاعتبار ساقط می گردد.”

اصلاحات در نظام انتخاباتى، بخشى از توافقنامۀ سیاسى میان حکومت وحدت ملى به شمار مى رود.

رییس جمهور محمد اشرف غنى، با درنظر داشت این توافقنامه، در ماه سرطان سال گذشته درجریان رخصتى هاى تابستانى شوراى ملى، در مورد اصلاحات انتخاباتى فرمان نخست را صادر نمود؛ اما از سوى شوراى ملى رد شد.

رییس جمهور در برج حوت سال گذشته، درجریان رخصتى هاى زمستانى در این رابطه فرمان دیگرى را صادر کرد که کمیسیون هاى جرگه، آن را مورد بحث قرارداد و قرار بود تا جرگه، امروز در نشست عمومى خود، پیرامون آن راى گیرى کند.

درنشست امروز، شریفه بلخابى عضو جرگۀ یادشده گفت که در نشست هاى مشترک اول و دوم کمیسیون ها در رابطه به فرمان متذکره؛ برخى کمیسیون ها این فرمان را رد نمودهند، شمارى دیگر خواستار تعدیل و عده یى هم تایید کردند.

اما نامبرده گفت که در این خصوص، در نشست سوم صرف یک مورد اختلافى موجود بود.

اعضاى دیگر جرگه درمورد، اظهارات و انتقادات مختلف داشتند؛ برخى ها مى گفتند که فرمان به راى گیرى گذاشته شود؛ اما شمارى دیگر این سخن را قبول نمى کردند.

در پایان عبدالرووف ابراهیمى رییس ولسى جرگه گفت که در جلسۀ مشترک کمیسیون هاى جرگه، فردا بار دیگر در مورد فرمان بحث صورت گیرد و نتایج آن، به نشست عمومى دیگر جرگه تقدیم شود.

شایان ذکر است که چند روز پیش، برخى جوامع مدنى و احزاب سیاسى، از ولسى جرگه خواستند تا فرمان رییس جمهور پیرامون اصلاحات انتخاباتى را تایید نماید و گفته بودند درصورتیکه این فرمان رد شود، کشور با بحران دچار خواهد شد.

همچنان عبدالرووف ابراهیمى رییس ولسى جرگه نیز به تاریخ ١۵ جوزا از اعضاى ولسى جرگه خواسته بود که به فرمان یادشده، راى تایید دهند تا انتخابات ولسى جرگه و شوراهاى ولسوالى ها برگزار شود.

به اساس مادۀ ٨٣ قانون اساسى، انتخابات ولسى جرگه باید در برج سرطان  سال گذشته برگزار مى شد؛ اما تاکنون این کار صورت نگرفته و کمیسیون مستقل انتخابات، تاریخ ٢۴ میزان سال جارى را براى انتخابات ولسى جرگه و شوراهاى ولسوالى تعیین کرده؛ اما آمادگى هاى ضرورى تاکنون در مورد اتخاذ نشده است.

رییس جمهور، بر بنیاد یک فرمان، دورۀ کارى ولسى جرگه را تا دایر کردن انتخابات تمدید نموده است.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن