افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

رسانه های چاپی و انترنتی از مالیه معاف است

سید آقا فاضل سانچارکی معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان امروز سه شنبه طی نشست خبری در کابل درباره دست آورد های کمیته مشترک حکومت و رسانه ها صحبت می کرد گفت: بر رسانه های چاپی و انترنتی مالیات وضع نمی گردد.

به گزارش خبرگزاری رشد، سیدآقا فاضل سانچارکی معین نشراتی وزارت اطلاعات می گوید که ما مقرره مالیه بالای رسانه های انترنتی نداریم ولی روی مقرره جدید کارمی کنیم.

معین نشراتی وزارت اطلاعات وفرهنگ قبلا در یک نشست خبری گفته بود که ازطرف وزارت مالیه برایشان مکتوب آمده است که رسانه ها ۱۸۰ میلیون افغانی از مالیات مقروض است باید پرداخت کند.

در این حالی است که مسوولین نهاد “نی” یا حمایت کننده رسانه آزاد افغانستان، نیز دو روز قبل طی نشست خبری خواهان معاف مالیه سالهای گذشته بر رسانه ها ازحکومت شد.

با این حال سید فاضل سانچارکی؛ معین نشراتی وزارت اطلاعات می گوید که رسانه های چاپی و انترنتی از دادن مالیه معاف است.

سانچارکی افزود:”ما طرح و پشنهادات وضع مالیه بر رسانه ها را به ریاست جمهوری تحول کرده ایم تا مالیه بالای رسانه ها آسان شود. ما امیدواریم که ریاست جمهوری بخش زیادی ازمالیات وضع شده بالای رسانه ها که منطقی نیست را کاهش داده و رسانه های چاپی و انترنتی را ازپرداخت مالیه معاف کند”.

وی همچنان درقسمت دست آورد های کمیته مشترک حکومت و رسانه ها گفت: اقدامات مفید در رابطه به رسیدگی به دوسیه های خشونت علیه خبرنگاران انجام شده است.

معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ طرح مقرره مکلفیت مسوولین رسانه ها درقبال خبرنگاران و سهولت ایجاد یک رسانه را ازدیگر دست آورد های کمیته مشترک حکومت و رسانه ها عنوان کرد.

درهمین حال محمد فهیم دشتی معاون کمیته مشترک حکومت و رسانه ها می گوید که این کمیته درعمر ۱۰ ماهه خود در ۳۱ ولایت کشور آغاز به کار کرده است.

دشتی با بیان اینکه ازسال ۲۰۰۱ تا هنوز، ۱۰۰۰ مورد خشونت علیه خبرنگاران را ثبت کرده است گفت:” از این شمار کار ۱۷۵ دوسیه خشونت علیه خبرنگاران تکمیل شده است که رسیدگی شود.

آقای دشتی با بیان اینکه ازسه ماه بدینسو خشونت علیه خبرنگاران همزمان پیگیری می شود گفت: اگر خشونت علیه یک خبرنگار به ثبت برسد همزمان پیگیری شده و رسیدگی می شود که یکی ازدست آورد های مهم کمیته مشترک است.

وی ایجاد صندوق حمایت ازخبرنگاران را یکی دیگر از دست آورد های کمیته مشترک حکومت و رسانه ها خوانده گفت: ما درنظر داریم تا در آینده نزدیک خانه امن برای خبرنگاران ایجاد کنیم تا آنعده از خبرنگاران که از ولایت به اثر جنگ ویا تهدید آواره می شود درخانه امن زندگی کنند.

کمیته مشترک حکومت و رسانه در ماه میزان سال گذشته تشکیل شده که ریاست آنرا سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری به عهده دارد.

گزارشگر: محمد رقیب فیاض

ویراستار: عبدالباری خلیلی

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن