اقتصادیبرگزیده های سایت

رشد اقتصادی افغانستان در سال ۲۰۱۸ به ۳.۲ درصد می‌رسد

بر بنیاد گزارش تازه‌ی بانک جهانی، رشد اقتصادی افغانستان در سال ۲۰۱۸ میلادی در صورتی که وضعیت امنیتی بدتر نشود به  ۳.۲ درصد می‌رسد.

این گزارش که دیروز، سه شنبه ۳۰ عقرب، پخش شد، نشان می‌دهد که رشد تولید ناخالص داخلی تا پایان سال جاری میلادی به۳٫۶ درصد می‌رسد. یک سال پیش این رقم به ۲.۲ درصد رسیده بود.

شوبهم چودری، رییس بانک جهانی در افغانستان گفته است: “در سه تا چهار سال آینده، کارهایی را می‌توان انجام داد که رشد اقتصادی افغانستان به ۴ تا ۵ درصد برسد”.

در این گزارش از پیشرفت اقتصادی افغانستان، بانک جهانی گفته است که ظاهرن میان ربع اول و دوم امسال تمایل به تجارت کمی افزایش یافته ست.

گزارش افزوده است که به طور کل اطمینان مردم نسبت به آینده به گونه‌ی نسبی افزایش یافته است؛ احتمالن نظر به اینکه آینده‌ی نامعلوم حضور نیروهای امریکایی در افغانستان پس از اعلام راهبرد نظامی جدید امریکا روشن شد.

هرچند معلوم می‌شود که رشد اقتصادی در حال افزایش است، اما هنوز هم به گونه‌ی چشم‌گیری پایین‌تر از رشد نزدیک به ۱۰ درصدی سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۲ است.

بر اساس گزارش، درآمدهای داخلی در هشت ماه نخست امسال ۱۰۴ میلیارد افغانی بود که نظر به آمار گزارش شده در سال گذشته، ۱۳ درصد بیشتر است.

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن