افغانستانبرگزیده های سایتتحلیلتیتر یک

رقبای اشرف‌غنی کیش و مات شدند!

واقعیت امر این است که رقبای غنی، بعد از خلع قدرت و از دست‌دادن چوکی‌های شان، مجبورا در کنار یکدیگر قرار گرفته و تنها هدف‌شان که همه آن‌ها بر آن، توافق دارند خلع غنی از قدرت است. این‌ها تا کنون نشان داده‌اند که دارای هیچ طرح و پلان درازمدت برای عبور از شرایط کنونی و اداره کشور نیستند. رقبای باید از مدت‌ها پیش، غنی و حکومت او را تحت فشار قرار می‌دادند تا انتخابات ریاست‌جمهوری را در موعد مقرر برگزار می‌کرد، اما در آن زمان، چون خود این‌ها نیز در قدرت شریک بودند، هیچ تلاشی در این مورد انجام ندادند.

حال که انتخابات به تأخیر افتاده و وقت حکومت غنی نیز در ماه جوزا به اتمام می‌رسد، این‌ها اصرار بر کنار رفتن غنی و تشکیل حکومت موقت دارند، از این‌ها باید پرسید که حکومت موقت چگونه و با چه مکانیسمی باید انتخاب و تشکیل شود؟، قطعا پاسخ این‌ها این است که خود شان حکومت موقت را تشکیل داده و چوکی‌ها را بین خود شان تقسیم می‌کنند، حال پرسش اساسی این است که این‌ها چه کاره‌ی مردم هستند و از کجا این مشروعیت را به‌دست آورده‌اند که حکومت موقت را تشکیل دهند؟.

به‌نظر شخصی بنده در شرایط کنونی، دادگاه عالی افغانستان با تمدید حکومت غنی، بهترین کار ممکن را انجام داده است، زیرا از فروپاشی و بی‌نظمی جلوگیری نموده است، بدون برگزاری انتخابات، هر گزینه‌ی دیگری؛ چه حکومت موقت باشد یا چیز دیگری، هرج و مرج در کشور حاکم خواهد شد.

نوت: من طرفدار اشرف‌غنی نبوده و نیستم و در طول پنج سال گذشته شاید هیچ کسی به اندازه من از اشرف‌غنی انتقاد نکرده باشد؛ اما در شرایط فعلی راه بدیلی را به جز تمدید حکومت غنی که دادگاه عالی انجام داده است سراغ ندارم.

البته دوست دارم طرح آن‌هایی را که مخالف حکم دادگاه عالی هستند، بدانم که بعد از پایان حکومت غنی، چه کار باید انجام می‌شد و طرح بدیل شما چی بود؟.

محمد نسیم جعفری

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن