اجتماعیبرگزیده های سایت

روزه گرفتن عمر را دراز می کند

یافته‌های یک پژوهش جدید نشان داده است که روزه گرفتن متناوب یا نوبتی (Intermittent Fasting) برای دو روز در هفته و پرهیز از خوردن غذا برای ۱۶ تا ۱۸ ساعت در این دو روز، شاید کلید درمان بسیاری از بیماری‌ها باشد.

این پژوهش که در ژورنال طبی نیو انگلند نشر شده است، کاهش فشار خون، عملکرد بهتر مغز، باختن وزن و طول عمر را به صفت مزایای روزه گرفتن متناوب برجسته کرده است.

در این شکل روزه گرفتن، از خوردن پرهیز شده اما نوشیدن آب و مایعات فاقد کالوری، به ویژه در هوای گرم توصیه می‌شود.

داکتران از دیر زمان، برای درمان چاقی مفرط، بیماری شکر، بیماری‌های قلبی و سرطان بیماران شان را به روزه گرفتن نوبتی ترغیب کرده اند. به گونه‌ای که در دو روزی که روزه گرفته می‌شود بیش از ۵۰۰ کالوری انرژی گرفته نشود.

دانشمندان شامل در این پژوهش گفته اند که انقطاع در گرفتن غذا یا به عبارۀ دیگر دو روز روزه گرفتن در هفته، سبب می‌شود که سلول‌های بدن از ذخیره‌های چربی خود استفاده کرده و سوخت و ساز بدن بهبود یابد.

نتیجه‌گیری این پژوهش به ساکنان جزیرۀ اوکیناوای جاپان اشاره کرده است که به خاطر طول عمر مشهور اند. مردم اوکیناوا هم غذای حاوی انرژی و کالوری کم گرفته و هم اکثر شان به روزه گرفتن متناوب عادت دارند.

پیش از این، پژوهش دیگری نیز ثابت کرده بود که روزه گرفتن متناوب، مقاومت در برابر انسولین را بهبود بخشیده و از این طریق سطح قند خون را در بیماران شکر ثابت نگه‌می‌دارد.

همچنین، روزه گرفتن متناوب، بر اساس یافته‌های یک پژوهش دیگر، سبب بهبود عملکرد مغز شده و مقاومت بدن را در مقابل استرس افزایش می‌بخشد.

با اینحال، عادت کردن به روزه گرفتن متناوب اندکی دشوار است، به ویژه میان مردمانی که سه وعده غذا در روز، در فرهنگ شان جا افتاده باشد.

پژوهشگران همچنین از گرسنگی، مخرش و اندکی کج خلق بودن و نیز کاهش تمرکز به عنوان مشکلاتی یاد کرده اند که ممکن در جریان چند هفتۀ نخست روزه گرفتن متناوب دامنگیر افراد شود، اما به گفتۀ آنان پس از چند هفته بدن با این وضعیت عادت کرده و کسیکه روزۀ می‌گیرد بر این مشکلات گذرا نیز فایق خواهند آمد.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن