اجتماعیبرگزیده های سایتچندرسانه ای

روزگاری که میدان هوایی کابل جزء مدرن‌ترین ها بود(عکس)

میدان هوایی بین‌المللی کابل (فرودگاه) روزگاری یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین میدان‌های هوایی افغانستان بود این میدان هوایی در فاصله پنج کیلومتری مرکز شهر کابل قرار دارد.

میدان هوایی کابل در اوایل دهه ۱۹۶۰ میلادی از سوی مهندسان اتحاد جماهیر شوروی سابق ساخته شد و به یکی از مدرن‌ترین و پیشرفته‌ترین میدان‌های هوایی در سطح منطقه تبدیل شد.

به گزارش سایت «هم صنفی»، میدان هوایی بین المللی کابل هم زمان با دوران محمد ظاهر شاه آخرین پادشاه افغانستان راه اندازی شد و آن زمان یکی از بزرگترین پایگاه‌های هوایی با ظرفیت پذیرش بیش از ۱۰۰ هواپیما به شمار می رفت.

در تاریخ هفتم ثور ۱۳۵۷ برابر با ۲۷ آوریل ۱۹۷۸ حکومت محمد داوودخان، اولین رییس جمهوری افغانستان با یک کودتای خونین سقوط کرد و جنگ‌های داخلی نیز شروع شد.

براساس منابع اطلاعاتی، با شروع جنگ‌های داخلی، میدان هوایی کابل نیز شدیداً آسیب دید و بیشتر امکانات آن تخریب شد.

جاپان (ژاپن) در سال ۲۰۰۵ میلادی ۳۵ میلیون دالر برای بازسازی میدان هوایی کابل کمک کرد و در سال ۲۰۰۶ میلادی کار ساخت یک ترمینال جدید با معیارهای جهانی به هدف پروازهای خارجی در میدان هوایی کابل شروع و در سال ۲۰۰۸ کارش ختم شد و هم چنان ترمینال سابق این میدان هوایی برای پروازهای داخلی این کشور استفاده می شود.

میدان هوایی بین‌المللی کابل از سوی وزارت هوانوردی افغانستان و نیروهای هوایی افغان اداره و مدیریت می شود.

وزارت هوانوردی افغانستان در سایت اش نوشت: « قبلا این میدان هوایی بنام میدان هوایی بین المللی کابل یاد می شد که در سال ۲۰۱۴ به پاس خدمات حامد کرزی، رئیس جمهوری اسبق افغانستان، این میدان هوایی توسط پارلمان و کابینه جمهوری اسلامی افغانستان، رسمآ بنام میدان هوایی بین‌المللی “حامد کرزی” نام‌گذاری شد».

این وزارت افزود: «در گوشه و کنار این میدان هوایی مراکز نظامی ساخته شده از جمله نیروی‌های نظامی ایالات متحده امریکا، ناتو، آیساف و نیروی هوایی و پولیس ملی افغانستان به منظور تامین امنیت مسافرین و ترمینال در این میدان حضور دارند».

از سوی دیگر، «جیمز بورک» عکاس و گردشگر امریکایی در سال ۱۹۶۳ میلادی به شهر کابل سفر کرد و این عکس ها را از میدان هوایی بین المللی کابل گرفت.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن