افغانستانبرگزیده های سایت

روسیه به دنبال در برابر یکدیگر قرار دادن گروه‌های افراطی در افغانستان است

کارشناس روس براین باور است که مسکو تلاش می‌کند که گروه‌های افراطی در افغانستان را در برابر یکدیگر قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری رشد؛ کارشناسان روس براین باورند که افغانستان می‌تواند زمینه خوبی برای همکاری میان مسکو و دولت جدید امریکا باشد.

پس از انتقال قدرت در امریکا، تحلیلگران روس فرصت‌های تازه‌ای برای همکاری مسکو و واشنگتن در افغانستان می‌دانند. در واقع روسیه نشان می‌دهد که دید مثبتی نسبت به ماموریت ناتو و امریکا در افغانستان دارد. در چند سال نخست بعد از طالبان، مسکو و واشنگتن همکاری نزدیکی داشتند اما دچار تنش شدن مناسبات دوجانبه در اواخر دهه ۲۰۰۰ منجر به ایجاد شکاف میان دو کشور در مورد مسئله افغانستان شد. برای نمونه، امریکا از مذاکرات پنهانی احتمالی دیپلمات‌های روس با نمایندگان طالبان در افغانستان انتقاد کرد. این در حالی است وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که چنین مذاکراتی هیچگاه صورت نگرفته است.

ارکادی دوبنوف کارشناس روسی مسائل آسیای مرکزی به دویچه وله گفت که از پایان ۲۰۱۵ میلادی هدف روسیه در سیاستش در قبال افغانستان گفت‌وگو با طالبان بوده است که اظهارات آن زمان «ضمیر کابلوف» نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان در مورد از علایق مشترک با طالبان یک نمونه آن است.

به عقیده دوبنوف، کرملین در سال‌های اخیر تهدیدهایی را که از افغانستان می‌توانند ظهور کنند مورد ارزیابی مجدد قرار داده است. در گذشته رهبران روسیه تصور می‌کردند که بی‌ثباتی افغانستان ممکن است به کشورهای همسایه‌اش در آسیای مرکزی گسترش یافته و به تهدیدی برای روسیه تبدیل شود اما روسیه در این روزها به این نتیجه رسیده است که گروه طالبان به عنوان یک نیروی سیاسی، هرچند که پیشینه افراطی داشته باشد، تهدیدی برای آسیای مرکزی نیست.

الکسی ملاشنکو رئیس بخش پژوهش در مرکز تحقیقاتی «گفت‌گوی تمدن‌ها» و کارشناس مرکز کارنگی در مسکو، می‌گوید که راجع به فعالیت‌های روسیه در قبال افغانستان نباید زیاد مبالغه شود. مسکو کاملاَ آگاه است که افغانستان یکی از مشکل‌سازترین کشورها در منطقه است اما تا زمانی که بحران افغانستان برای روسیه هزینه نداشته باشد، مسکو قصدی برای شرکت در میانجیگری یا پاسبانی صلح ندارد.

کارشناس روس براین باور است که روسیه منافع چشمگیری در افغانستان ندارد.

با این حال، دونبوف بیان می‌کند که مسکو به دنبال پر کردن خلأ ایجاد شده در افغانستان با خروج نیروهای ناتو است اما این تنها دلیل علاقمندی زیاد روسیه به افغانستان نیست.

کارشناس روس معتقد است که روسیه تلاش می‌کند گروه‌های مختلف افراطی در افغانستان را در برابر یکدیگر قرار دهد.

وی اعلام کرد که مسکو انتظار دارد که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور امریکا سیاست جدیدی را در افغانستان در دستور کار خود قرار دهد و مسکو تلاش‌ می‌کند تا دریابد که آیا واشنگتن آماده خروج ۹۰۰۰ سرباز خود از افغانستان و متوقف کردن کمک‌ها به حکومت این کشور هست یا خیر.

به گمان دونبوف، حکومت جدید امریکا به حمایت بی‌قید و شرط از اشرف‌غنی اصرار ندارد بنابراین ممکن است مسکو شکل جدیدی از اقدامات مشترک برای تنظیم مسئله افغانستان ارائه کند.

ملاشنکو نیز می‌گوید که افغانستان قابلیت تبدیل شدن به موضوعی برای مذاکرات امریکا و روسیه را دارد و اگر گروه تروریستی داعش به استراتژی حضور درازمدت خود در افغانستان مصمم باشد، افغانستان می‌تواند به زمینه‌ای برای جنگ مشترک مسکو و واشنگتن علیه تروریسم مبدل شود.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن