افغانستانتیتر یک

روسیه قصد دارد ده هزار تُن گاز مایع به افغانستان صادر کند

روسیه قصد دارد صدور گاز مایع به افغانستان را که از اواسط سال ۲۰۲۰ میلادی به دلیل محدودیت‌های کرونایی و عدم سودآوری متوقف شده بود، به میزان ده هزار تُن دوباره آغاز کند.

تولیدکنندگان روسی پس از از دست دادن مسیرهای سنتی انتقال گاز مایع به اروپا به دلیل درگیری اوکراین، قصد دارند در ماه مارچ جاری عرضه‌ی گاز مایع به افغانستان را از سر بگیرند.

تولیدکنندگان روسی از اواسط سال 2020 در بحبوحه‌ی محدودیت‌های مرتبط با ویروس کرونا و سودآوری ضعیف، صدور گاز مایع به افغانستان را متوقف کرده بودند.

طبق گزارش رویترز، داده‌های راه‌آهن نشان می‌دهد که کارخانه فرآوری گاز جی‌پی‌پی شهر اورنبورگ روسیه متعلق به شرکت کازروزگاز که تحت سرمایه‌گذاری مشترک کازمونایگاز دولتی قزاقستان و گازپروم روسیه است، قصد دارد 10000 تن گاز مایع را به افغانستان ارسال کند.

پیش از این، شرکت کازروزگاز عمدتا محموله‌های گاز مایع را از کارخانه‌ی اورنبورگ از طریق راه‌آهن به بندر ازمیل اوکراین و بلاروس می‌فرستاد، اما مناقشه‌ی اوکراین باعث شد این شرکت به دنبال مسیرهای جایگزین باشد.

داده‌های ریلی نشان می‌دهد که کارخانه‌های Lukoil Permnefteorgsintez و Omskiy Kautschuk قصد دارند در ماه مارچ جاری بیش از 10500 تن گاز مایع را به افغانستان صادر کنند.

راه‌آهن روسیه ارسال گاز مایع به اوکراین و بنادر دریای آزوف و دریای سیاه روسیه که قبلاً بخش بزرگی از صادرات گاز مایع از روسیه و قزاقستان را انجام می‌دادند، ممنوع کرده است. صادرات گاز مایع روسیه به بلاروس نیز به دلیل ذخیره‌ی بیش از حد گاز مایع در این کشور به حالت تعلیق درآمده است.

تولیدکنندگان گاز ال‌پی‌جی روسیه در نظر دارند حجم LPG را به افغانستان هدایت کنند زیرا صادرات در بحبوحه کاهش قیمت‌ها در بازار داخلی روسیه سودآورتر شده است.

لینک کوتاه
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن