برگزیده های سایتسایر رسانه ها

روسیه می خواهد مانع حذف نام گلبدالدین حکمتیار از فهرست سیاه سازمان ملل شود

روسیه می‌خواهد مانع حذف نام گلبدالدین حکمت‌یار، رهبر حزب اسلامی از فهرست سیاه شورای امنیت سازمان ملل متحد شود.

گزارش‌ها می‌رسانند که روسیه در تلاش است تا روند خروج نام گلبدالدین حکمت‌یار از فهرست سیاه سازمان ملل متحد را متوقف کند، هرچند هنوز دلیل آن مشخص نیست.

به گزارش خبرگزاری رشد، یک دیپلمات خارجی در گفت‌گو با وال استریت ژورنال با اظهار این‌که«برای روسیه این تنها پافراتر گذاشتن‌شان است» گفته‌است که او هیچ دلیلی برای این کار روسیه نمی‌بیند.

گلبدالدین حکمت‌یار، نخستین گروه مخالف مسلح دولت بود که در سال جاری حاضر شد تا دست از درگیری‌های نظامی برداشته و وارد گفت‌گوهای صلح با حکومت افغانستان شود.

این حزب پس از رای‌زنی‌های زیادی در چارچوب گفت‌گوهای بین‌الافغانی وارد روند صلح گردید و قرار است توافق‌نامۀ صلح میان دوطرف عملی گردد.

در این میان از جمله ماده‌های مهم این تافق‌نامه، حذف نام گلبدالدین حکمت‌یار و برخی دیگر از سران حزب اسلامی از فهرست سیاه سازمان ملل متحد است.

در همین حال حکومت افغانستان نیز یک نامۀ رسمی به سازمان ملل متحد فرستاده‌است تا نام حکمت‌یار و دیگر اعضای حزب اسلامی را از فهرست سیاه شورای امنیت این سازمان حذف کنند.

گزارش‌ها مبنی بر تلاش روسیه به جلوگیری از حذف نام حکمت‌یار از فهرست سیاه سازمان ملل متحد در حالی‌ست که این کشور پیش از این در نشست سه‌جانبه با چین و پاکستان، توافق کرده تا نام برخی از سران طالبان را از فهرست سیاه حذف نمایند.

با این حال گمانه‌ها بر این است که روسیه می‌خواهد از جلوگیری حذف نام حکمت‌یار از فهرست سیاه سازمان ملل به عنوان عامل فشار و بدیلی برای حذف نام رهبران طالبان از این فهرست، به اساس توافقش با چین و پاکستان تلاش نماید.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن