افغانستانبرگزیده های سایت

ریاست اجرایی به دنبال «غیر متمرکز» سازی نظام

بازار سیاست این روز ها در کابل گرم است، عطا محمد نور و گلبدین حکمتیار تنها مشتری این بازار نیست حتی تابلوهای “نظام غیر متمرکز” هم برای مردم پرسش برانگیز شده است.

در این منازعه قدرت عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت تاکید می ورزد که صفحه های نمادین با تصویر رییس اجرایی در جاده های شهر به منظور کمپاین های انتخاباتی نبوده بل برای بهبود وضعیت در کشور است.

عبدالله عبدالله چند روز قبل در سفرش به ولایت ناآرام هلمند با خیال ریاست ارگ در انتخابات بعدی گفت: “این کمپاین نیست، اکنون زمان انتخابات نیست، بخاطر کمپاین خواهیم آمد”.

تغیر نظام و آوردن تعدیل در قانون اساسی افغانستان از تعهدات جدی هر دو شریک قدرت وحدت ملی بود، اما دیده می شود که در دوسال و چند ماه، این حکومت نتوانسته است به پیش زمینه های که راه را برای جرگه قانون اساسی باز می سازد، رسیدگی کند.

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرایی می گوید: “تعدیل در قانون اساسی بحث عمده در توافق نامه سیاسی است. لویه جرگه باید برگزارشود تا قانون اساسی تعدیل شود و ریاست اجرایی صدارت اجرایی شود، ما رای مردم را در لویه جرگه می خواهیم”.

آگاهان به این باورند که رهبران حکومت وحدت ملی تا برگزاری جرگه قانون اساسی نباید در این نظام انحصار قدرت داشته باشند در سوی هم این سیاسیون به نظام صدارتی بیشتر باورمند اند.

فضل من الله ممتاز یکی از آگاهان سیاسی می گوید: “اگر رییس جمهور بخواهد تمام صلاحیت ها و قدرت ها را متمرکز به شخص خود بگذارد در این صورت می توان نظام را تقنین کرد، پس نظام صدارتی بهتر است تا قدرت تجزیه شود”.

تقسیم قدرت میان رهبران حکومت وحدت ملی کشیدگی های را میان ارگ و سپیدار برانگیخت واین کشمکش ها تا کنون ناحل باقی مانده در سوی دیگر هم تغیر نظام از ریاستی به صدارتی هنوز در عالم ابهام به سر می برد.

علی اصغری

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن