اجتماعیبرگزیده های سایت

ریزه‌گل؛ خواهان انتقال به خارج از کشور برای درمان است

ریزه گل از مسئولان می‌خواهد که زمینۀ درمانش را در بیرون از افغانستان فراهم سازند. وی که هم اکنون در شفاخانه‌ای در کابل بستری است می‌گوید که بسیار درد می کشد و نیاز به کمک دارد.

ریزه گل زنی که قربانی شدیدترین نوع خشونت خانواده‌گی شد با مادر؛ خواهر کوچک و شوهر خواهرش به کابل آمده و در شفاخانه‌ای در این شهر بستری است. تنفس برایش سخت است، از درد پاها و سرش می‌نالد و وضعیت روحی بسیار بدی دارد.

ریزه گل به خبرنگار طلوع نیوز گفت: “نفس کشیده نمی‌توانم. نفسم بند بند می‌شود، سرم درد می‌کند. اینجا تداوی من نمی‌شود، لطفا مرا از اینجا ببرید”.

ریزه گل می‌گوید: “من زیاد درد دارم به ما گفته بودند که به ترکیه می‌بریمت، اما هیچ معلوم نیست.”

عبدالله‌خان شوهر خواهر ریزه گل افزود: “من و خانواده‌ام آنجا (خانه) را ماندم آمدیم که ریزه گل را ترکیه ببریم تا جور شود، اما چند روز است که اینجا هستیم و هیچ معلوم نیست. این جا تداوی این مریض نمیشه او را باید ترکیه ببریم”.

مسئولان وزارت صحت عامه می‌گویند که زمینه انتقال ریزه گل را به پایتخت فراهم شد، اما هنگامی که به روز پنج شنبه ریزه گل به میدان هوایی رسید، فعالان جامعه مدنی وی را بدون هماهنگی با وزارت صحت عامه به یک شفاخانۀ خصوصی بردند.

داکتر بازمحمد شیرزاد مشاور اداری صحت عامه تصریح کرد: “ما سفر ریزه گل را به کابل هماهنگ کرده بودیم، یک آمبولانس ما در میدان هوایی منتظر بود، اما فعالان جامعه مدنی به سلسلۀ رابطه‌های شخصی که با خانواده ریزه گل داشتند مریض را از میدان هوایی گرفته‌اند و از آنجا بردند. ما بعدا از طریق شفاخانه فهمیدیم که او در کدام شفاخانه است.”

درهمین حال برخی از پزشکان جراح برنامه‌ای برای چگونگی درمان بینی ریزه گل دارند و تعهد می‌سپارند که بینی وی را به گونه رایگان جراحی می‌کنند.

۱۶ روز پیش در ولسوالی غورماچ فاریاب شوهر ریزه گل بینی او را با چاقو برید. بعد از این حادثه وی در شفاخانه های در میمنه و اکنون هم چهار روز است که در شفاخانه ای در کابل بستری است و انتظار درمانش را میکشد. این درحالی است که ترکیه هم آمادگی خود را برای درمان ریزه گل اعلام کرده است.

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن