اجتماعیبرگزیده های سایتتحلیل

رییس اداره امور، بهانه مناظره فیسبوکی

توسط همین انجو میلیون ها دالر مردم افغانستان به ایشان محول شده که توسط همین انجو عبدالسلام رحیمی صاحب چقدر جایداد و جاه و جلال شده است، ای کاش این انجو اصلآ وجود نمی داشت شاهد یک حلقه دزدان فعال نمی بود

رییس عمومی اداره امور ریاست جمهوری اسلامی افغانستان!

آقای عبدالسلام رحیمی شخصی است که در این اواخر بد بویی اداره وی یعنی اداره امور به سبب برخورد های سلیقوی، باندی و فراقانونی وی از طریق رسانه های کتبی و اجتماعی تمام افغانستان را به صدا در آورده است و ذهنیت جوانان تحصیل یافته و متعهد کشور را در برابر نظام کشور و آینده شان مخشوش و بی اعتماد ساخته است.

نظر به معلومات از داخل ارگ ریاست جمهوری که به دسترس ما قرار گرفته عبدالسلام رحیمی و معاونان وی که حقایق شان آهسته آهسته در رسانه های اجتماعی توسط کارمندان خود اداره که از کار های ایشان واقف هستند فاش می شود، جلسه اضطراری برقرار نمودند و این موضوعات را مورد بحث قرار دادند.

عبدالسلام رحیمی و معاونان وی به این نتیجه رسیدند تا آنها نیز در رسانه های اجتماعی از شخصیت های دروغین خویش دفاع نمایند. ثمره اول این جلسه یک مقاله دفاعیه از طرف یکی از کارمندان پایین رتبه اداره امور که جواد افتخاری نام دارد است. یکی از منابع معتبر آژانس وطن پرست این مقاله را که عبدالسلام رحیمی را یک فرشته معرفی می کند پیراگراف به پیراگراف نقض نموده که خدمت شما ذیلا تقدیم است.

آغاز مطلب

جواد افتخاری:

محترم عبدالسلام رحیمی شخصیت که در این اواخر در فضای مجازی ظالمانه مورد تاخت و تاز بی مورد بعضی افراد خود خواه، مریض و متعصب قرار گرفته است. من نمی خواهم که با کسانی درگیر شوم که آنها صرف اتهام های بیجا، بی مورد و برخاسته از عقده های شخصی را بر این شخصیت برازنده، دلسوز، با تقوا و عاری از هرگونه مفاسد اخلاقی و مدیریتی وارد می نمایند. من صرف دیدگاه خویش را منحیث کسی که او را می شناسم با شما عزیزان شریک می سازم.

نقض:

محترم جواد جان افتخاری! اول باید گفت که قبل از نشر کردن این موضوع در صفحه فیسبوک تان یکبار به وجدان خود رجوع می کردید که آیا وجدان تان اجازه می دهد که شما چنین مطلبی را در صفحه تان به نشر برسانید یا خیر؟ چون شما خود تان از تمام حقایق اداره تان واقف و با خبر هستید؟ آیا مطالبی که در فضای مجازی به نشر می رسد واقعیت های اداره تان نیست؟ آیا اداره مهم کشور در دست چهار نفر قرار نگرفته؟

سیاست های سلام رحیمی کارهای اداره را به مشکلات رو برو نکرده است؟ آیا نوشتن شما بوی درباریان زمان شاهان را نمی دهد؟ فکر می کنید رزق و عزت تان در دست همین دو سه نفر نهفته است یا که رزق و عزت دهنده ذات دیگری است؟

آقای افتخاری! من شما را به خوبی می شناسم و از تحصیل و تجربه تان بخوبی واقف هستم. شما اول آنقدر تحصیل و ظرفیت ندارید که به این ظرافت و لطافت این مطلب را خود تان نوشته کرده باشید. خوب خیر، از شما چی توقع چون شما تابع امر هستید و آمر تان که این مطلب را به شما برای نشر کردن داده است و شما بحیث یک مامور از امر آمر اطاعت کردید. گناه شما نیست. اما باید گفت که وقت این را برای مردم درد دیده افغانستان ثابت خواهد ساخت که آیا عبدالسلام رحیمی واقعا این صفات را درخود دارند یا خیر.

جواد افتخاری:

“ایشان به یک خانواده روحانی تعلق دارند، پدرشان یکی از علمای جید و نامدار کشور بود که عمرش را در راه تعلیم و تدریس اولاد وطن سپری نمود، در جهاد برحق مردم افغانستان علیه اشغالگران لشکر سرخ اتحاد شوروی سهم شایان و برجسته داشتند.”

نقض:

چرا باید آنقدر ذهن کهنه داشته باشیم که یک شخص را به افعال پدرش وزن کنیم. بیایید بگذریم از این گفته ها که پدر وی چه کاره بود و بیاییم از خود وی صحبت کنیم که جناب ایشان چه گل را به آب داده است. در جواب این پراگراف تان صرف این را می خواهم بگویم که:

فرزند هنر باش نه فرزند پدر

فرزند هنر زنده کند نام پدر

پس امروز برای ما و شما و مردم افغانستان کارکرد های پدر وی موضوع بحث نیست بلکه افعال و کردار خود آقای سلام رحیمی زیر سوال است.

جواد افتخاری:

”محترم عبدالسلام رحیمی هم در آوان جوانی بخاطر دفاع از نوامیس ملی، خاتمه اشغال کشور از جانب لشکر سرخ اتحاد جماهیر شوروی وقت سلاح بر دوش گرفته و در مبازره وجهاد مقدس سهم فعال داشته و حتی یکتن از برادران خویش در راه جهاد قربانی راه آزادی افغانستان نمود که مردم باید به همچو فداکاری های مردم قهرمان این سر زمین افتخار نمایند.”

نقض:

جواد جان قند چقدر ساده هستین شما: شما خود تان عبدالسلام رحیمی را بخوبی از دوران کمپاین می شناسید. خوب در ذهن ما است و شما نیز شاهد به یاد داشته باشید که یک روز از میز خطابه حکم تقرری چند نفر را به خوانش گرفت، رنگ اش فرید و صدای اش تغییر کرد، دستان اش لرزه گرفت همین بود که ریس جمهور بالای ایشان صدا کرد چی گپ است رحیمی است، به پیش برو! وی که قلم را به درستی به دست گرفته نمی تواند و می لرزد چطور می تواند سلاح را بدست بگیرد؟ به هر صورت در این مورد نمی پیچم. چیزی که عیان حاجت به بیان است.

جواد افتخاری:

بعد از اینکه روس ها شکست خورد کشور را ترک کردند رحیمی با یک تعداد از اشخاص خبره، علمای دین، متخصصین، دانشمندان و روشنفکران در فکر آبادی وطن و رسانیدن کمک های عاجل وسریع به فقیرترین مردم این سرزمین پرداخته و نهاد خیریه را تحت نام (CHA) بنیانگذاری نمود. اگرچه بنده در آن نهاد خیریه عملاً وظیفه انجام نداده ام اما قرار معلومات دقیق که دارم این موسسه خیریه در بخش های صحت، تعلیم و تربیه، زراعت، اعمار مکاتب و کلینک های صحی فعالیت نموده و دورترین ولسوالی های ولایات غور، فاریاب، فراه، قندهار،هرات، مزار شریف، پروان و کاپیسا را تحت پوشش قرارداده و خدمات شایانی را به فقیرترین مردم این مرزبوم انجام داده اند که مردم ولسوالی های فوق الذکر از چنین خدمات شایان این نهاد تحت رهبری جناب رحیمی چشم پوشی نخواهند کرد.

تا جای که آگاهی دارم در سال هایی که فقر و بیکاری در کشور بیداد می کرد رحیمی توانست بیشتر از ۵۰۰۰ نفر را بدون تبعیض قومی، لسانی، منطقوی و مذهبی در این نهاد خیریه به کار گماشته اند، اگر تعداد اوسط یک فامیل را ۷ نفر محاسبه نماییم حدود ۳۵۰۰۰ نفر از طریق این نهاد خیریه امرار معیشت نموده اند که این خدمات بی بدیل را نمی توان نادیده گرفت.

قابل یاد آوری می دانیم که از طریق این موسسه خدمات زیادی را انجام داده که اگر به تشریح آن بپردازم زمانگیر خواهد بود که صرف ایجاد کلینیک های صحی را بخاطر جلوگیری از مرگ و میر مادران و احداث سرک های که در آن نقاط اصلاً موتر نرفته بود در دورترین ولسوالی های ولایت غور و فراه ایجاد نموده، نام برد.

نقض:

وای وای افتخاری جان وای!

هر کس که این مطلب را برایت نوشته است کاش یکبار می خواند و کاش خودت آنقدر شعور می داشتی که خودت قبل از نشر کردن در صفحه فیسبوکت یکبار آنرا می خواندی. در این مطلب خودت را دروغ گوی ثابت کرده چون گفته شده که بنده یعنی جواد افتخاری با سلام رحیمی هیچ ارتباطی ندارد و در انجوی وی هیچ وقت وظیفه انجام نداده است. اما از معلومات این مطلب معلوم می شود که هرکس که این مطلب را نوشته از دوستان و یا همکاران بسیار نزدیک خود سلام رحیمی است. چون به یک شخص که نزدیک با وی نباشد نا ممکن است که اینگونه معلومات داشته باشد و به این تفصیل و دقیق درباره انجوی سلام رحیمی نوشته کند. خوب باز هم گناه خودت نیست. این یکنوع کمپاین مثبت از طرف اشخاص نزدیک به سلام رحیمی است که بالای کارمندان اداره تحمیل نموده و از طریق آنها مانند خودت به پیش برده می شود.

این کمپاین ها در گذشته نیز توسط صفحات اسپانسر شده مردم را فریب داده است و این اصطلاح در دفتر شما زیر عنوان مدیریت اذهان عامه شهرت دارد.

این آغاز است مسولین اداره که نتوانستند اهداف والای ملی را بدست بیاورند و یا حداقل از دست آورد های گذشته مردم افغانستان دفاع کنند، بمنظور ماندن و طولانی ساختن تجارت ایشان به زودی یک کمپاین فیسبوکی به نفع خود خواهند پرداخت. کامله جان و دیگران نیز بعد از تیم سازی و شریک ساختن نفع غیر مشروع ایشان برای خود کمپاین خواهد نمود. اینرا نیز باید یاد آور شد که آقای عبدالسلام رحیمی بر علاوه از انجوی بنام CHA یک تلیویزیون خصوصی بنام سبا و رادیوی بنام نوا نیز دارد، چرا ازو یاد نکردید.

آیا خبر دارید که توسط همین انجو میلیون ها دالر مردم افغانستان به ایشان محول شده، آیا خبر دارید که توسط همین انجو محترم عبدالسلام رحیمی صاحب چقدر جایداد و جاه و جلال شده است، ای کاش این انجو اصلآ وجود نمی داشت شاهد یک حلقه دزدان فعال نمی بود.

لطفآ منحیث یک جوان که دعوای میهن پرستی و صداقت را می کنید اگر نمی توانید حقایق را بگویید حداقل در خدمت درباریان نباشید و همینگونه به وجدان راحت به زندگی ات ادامه دهید.

جواد افتخاری:

وی یک افغان عاری از هر گونه تبعیض و تعصب است شخص نهایت دلسوز و خدمتگذار و فرزند شایسته این سر زمین است تقوا، صداقت و وطن دوستی در وجودش موج می زند من افتخار دارم در اداره کار می نمایم که ایشان معلم و رهنمای ما است. وی یک شخص مبتکر، مدیر خوب، با حوصله و شخصیت دلسوز به وطن و مردم کشور است.

وی یک شخص قاطع در برابر بی عدالتی، ظلم، تعبیض و تعصب است، وجود او امروز در اداره امور ریاست جمهوری مایه امید رسیدن به یک افغانستان آباد مترقی، صلح و رفاه همگانی پنداشته می شود.

نقض:

یک سوال کوچک اما جایزه بزرگ:

آقای افتخاری (یا هرکسیکه این مطلب را نوشته): لطفا بیایید بعد از این به ظاهر این نوع اشخاص فریب نخوریم و اعمال و افعال شانرا بنگریم. لطفآ از یک زاویه قضیه ها را مطالعه نکنید، اگر کارنامه ها و استراتیژی خایننه شان دیده شود نه تقوا دارند و نه وجدان. بیا که ما و شما کار های آقای عبدالسلام رحیمی را مورد بحث قرار دهیم نه اینکه تعریف وی را کنیم. همان ضرب المثل است که ”

کاسه چینی که صدا می کند

خود صفت خویش ادا می کند”

پس بگذاریم تعریف های دروغین این شخص را برویم به طرف کارکرد های وی در داخل اداره و بیرون از اداره که در یک و نیم سال اخیر چقدر پروژه برای CHA گرفته شده. در تلویزیون سبا چی می گذرد و توسط آن به کدام قله ها رسیده است، مردم آگاه و هوشیار شدن به این کار به شخصیت ات صدمه نزنید.

پیشنهاد به نویسنده!

برای شخصیت سازی و پیدا کردن جایگاه برای یک شخص در اذهان عامه، نویسنده نباید مستقیم به مداح بپردازد چون این توهین به آگاهی و دید مردم عزیز افغانستان است، انها میفهمند که آقای نویسنده چقدر زیر فشار و یا هم در هوس دست یافتن به موقف و یا پول است گر چی ما در تاریخ نویسندگان دربار داشتیم و آنها این کار را انجام میدادند اما امروز از آن روز بیسیار متفاوت است، لطفآ خیاط باشید که بتوانید شلوار را مطابق وجود آدم بدزد نه کلان و نه خورد که هر دو اش نمی تواند چاره ساز باشد!

لطفآ هیچ وقت بخاطر پول، موقف و یا امتیازات دیگر وجدان تان را خجالت و ناآرام نسازید، نشود که سیاهی زمان برایتان باقی بماند و شخصیت های تان بخاطر تجارت دیگران زیر سوال برود با درک اینکه شما برای ماندن در این قصر شاهی با چقدر مشکلات سلیقوی، سمتی، زبانی، و گروهی دست و پنجه نرم می کند! اما به یاد داشته باشید کسانیکه که برای سلامتی مال، موقف و یا پول آزادی خود را از دست می دهد مستحق آزادی نیستند!

به امید روزی که حق به حقدار برسد و هیچ هموطن ما در مظلومیت قرار نگیرد.

ومن الله توفیق

نویسنده: یما فطرت

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن