اخبار کوتاهافغانستانتیتر یک

رییس جمهور وضعیت امنیتی ۱۰ ولایت را به بررسی گرفت

محمد اشرف غنی، رییس جمهوری کشور در مرکزملی ‌توحید در ارگ، از طریق ویدیو کنفرانس وضعیت عمومی امنیتی ۱۰ ولایت و همچنان روند رسیدگی به ‌بیجا‌ شدگان داخلی را مورد بررسی قرار داد.
به گزارش رشد، ارگ ریاست جمهوری با انتشار خبرنامه ای گفته است که در این کنفرانس وضعیت امنیتی ولایات قندوز، بغلان، فاریاب، ارزگان، زابل، فراه، بادغیس، غور، ننگرهار و کنر را بررسی کرده و برای بهبود وضعیت امنیتی و رسیدگی به مشکلات بیجا شدگان داخلی به مقامات محلی این ولایت هدایت داده است.
در خبرنامه آمده است که والیان این ۱۰ ولایت به رییس‌ جمهور اطمینان دادند که به‌ آسیب‌ دید‌گان و بیجا شد‌گان داخلی به ‌اسرع وقت رسیدگی شده و آنها خود از این روند سرپرستی می کنند.
والی فراه گفته که برای برگشت بیجا شد‌گان این ولایت تدابیر گرفته‌ شده و شماری از این خانواده‌ها به‌ محل اسکان اصلی شان برگشته‌اند.
شماری از والیان پیشنهاد کردند که به ‌خاطر فداکاری و مبارزه نیروهای امنیتی و دفاعی در مقابله و دفع پلان‌های شورشیان، از آنان تقدیر شود، که این پیشنهاد از جانب رییس ‌جمهور پذیرفته‌ شد.
در همین حال رییس جمهور گفته است که به‌ خاطر رفع تهدیدات شورشیان باید تدابیر بیشتر سنجیده شود و اقدامات جدی ‌تر به ‌منظور تأمین امنیت بند سلما، خط آهن هرات خواف و نیز منطقه موریچاق روی ‌دست گرفته ‌شود.
رییس‌ جمهور به‌ مسوولان ملکی و نظامی هدایت داد تا به‌ اسرع وقت به‌ خانواده‌ های قربانیان به ‌ویژه قربانیان حادثۀ پچیرآگام ننگرهار کمک و رسیدگی کنند و به‌ وزارت مالیه نیز دستور داد تا امکانات لازم را جهت رسیدگی به‌ موقع به‌خانواده‌های قربانیان فراهم کند.
همچنان آقای غنی به ‌خاطر اتخاذ تدابیر در پیش‌ گیری از خراب ‌شدن راه ترینکوت – قندهار به‌ وزارت مالیه هدایت داد تا امکانات را در زمینه فراهم کند.
رییس ‌جمهور کشور گفت: بسته‌های کمکی در سه بخش بشری، عاجل و انکشافی فراهم خواهد شد که ولایات آسیب ‌دیده در توزیع بستۀ کمک‌های انکشافی در اولویت قرار دارند و در زمینۀ عملی‌ نمودن آن نقش مردم به‌ ویژه علمای کرام و نهادهای فعال ‌مدنی نهایت مهم است.
رییس‌جمهور غنی گفته که نیروی کار ایجاد شده‌است و در زمینۀ حفظ و مراقبت از شاهراه کابل – قندهار ادارۀ امور و وزارت فوایدعامه موظف شده اند تا راه‌های بهتر حفظ و مراقبت این مسیر را جستجو کنند.
اعزام یک هیات به ولایت غور
والی غور در این ویدیو کنفرانس در خصوص رویداد اخیر کشتار جمعی غیرنظامیان توسط تروریستان گزارش داده گفته که به ‌خانواده‌های قربانیان به ‌اسرع وقت کمک و همکاری صورت گرفته‌است.
او گفته: فردی‌ که در این رویداد دست داشت و چندی ‌پیش بیرق داعش را بلند کرده‌ بود، توسط نیروهای شجاع امنیتی از پا درآمد و سه‌ تن تروریستان دیگر که شامل این قضیه اند، تحت تعقیب و پیگرد قرار دارند.
در همین حال رییس‌ جمهورغنی یکبار دیگر انجام اعمال وحشیانه و کشتار مردم بی ‌دفاع را در کشور به‌ ویژه در ولایت غور محکوم کرد و به ‌مردم این ولایت یکبار دیگر ابراز تسلیت و همدردی کرده گفت: همه مردم در سراسر کشور به‌ خاطر این حادثۀ المناک شدیداً متأثر شده ‌اند.
آقای غنی گفته است که به ‌منظور دلجویی و کمک به‌ خانواده‌های قربانیان و مجروحین حادثۀ غور، هیاتی به ‌این ولایت اعزام خواهد شد.
او تأکید کرد که جهت از بین ‌بردن لانه‌های تروریستان عملیات‌های نظامی راه‌اندازی می‌ شود و نیز قاتلان مردم افغانستان براساس قانون، مجازات خواهند شد.
این در حالی است که ۳ روز قبل گروهی از طالبان مسلح که در این اواخر بیرق داعش بلند کرده اند در نزدیکی شهر فیروز کوه مرکز ولایت غور به تعداد ۳۳ غیرنظامی را تیرباران کردند.

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن