افغانستانبرگزیده های سایت

زمین‌های شخصی‌تان ثبت می‌شود؛ نگران دارایی خود نباشید

دولت روند ثبت و رسمی‌سازی زمین‌های شخصی در شهر و روستاها را از امروز (شنبه) رسماً آغاز کرد و رییس جمهور غنی اعلام کرد که دیگر غصب زمین برای حکومت قابل قبول نیست.

آقای غنی که در مراسم افتتاح این برنامه  سخنرانی می‌کرد گفت که شهروندان کشور دیگر نگران دارایی‌های شان نباشند زیرا مصوون خواهند شد.

او گفت که شهرداری کابل قصد داشت در بدل پول روند رسمی سازی را آغاز کند؛ اما شهرداری بداند که رسمیت دادن به دارایی‌های مردم پول ندارد.

اداره‌ی مستقل اراضی اعلام کرده که در حال حاضر دستکم هشتاد درصد ملکیت‌های شخصی در کشور غیر رسمی هستند.

اکنون اما رییس جمهور غنی که این کار را در نخستین روزهای کاری‌اش وعده داده بود گفت که رسمیت بخشیدن به ملکیت مردم، یکی از مشکلات مهم اجتماعی را حل می‌کند.

او گفت: “شما کار کرده‌اید، زحمت کشیده‌اید و مقداری زمین تهیه کرده‌اید؛ افرادی در تلاش‌اند تا حاصل رنج چندین ساله شما را بگیرد و عرق دستان شما را پاک کند؛ اما حکومت به این کار اجازه نخواهد داد.”

به باور او، در حال حاضر ملکیت زمین در کابل به دلیل عرفی بودن آن مصونیت ندارد و با صدور اسناد رسمی مالکیت صاحبان آنها تثبیت خواهد شد.

آقای غنی همچنان افزود که ثبت ملکیت‌ها و صدور سند رسمی دولتی به مردم سبب می‌شود تا شهروندان خانه‌های خود را با خیال راحت بسازند.

رییس جمهور می‌گوید که غصب زمین و تصرف ملکیت‌های شخصی مردم خلاف قانون، شرعیت و اخلاق است و هرگز پذیرفته نمی‌شود.

برنامه‌ی ثبت ملکیت‌های شخصی از سوی رییس جمهور از منطقه “خرابات” در مرکز شهر آغاز شد و رییس جمهور نیز گفت که این ساحه به “دانشگاه فرهنگی” تبدیل خواهد شد و دولت در آن موزیم ملی هنر افغانستان را می‌سازد.

محله خرابات در گذشته به دلیل سکونت آوازخوان‌های معروف افغانستان شهرت داشت و رییس جمهوری از شماری از آنها مانند قاسم افغان، محمدحسین سرآهنگ، صادق هماهنگ و استاد هاشم طبل‌نواز نام برد.

غضب زمین دستکم در شانزده سال پسین از مشکلات اساسی فرا راه دولتمداران کشور بوده است و غاصبان زمین از این بابت پول های هنگفتی را به جیب زده اند.

حال باید دید که حکومت می‌تواند مانع غصب زمین از سوی زورمندان محلی، برخی سیاسیون ،فرماندهان جهادی و حلقاتی از این دست شود.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن