اجتماعیبرگزیده های سایتتحلیل

زن، مادر گیتی است

زن، فرشته گونه ای که وی مادر گیتی است.

زن که در شأن وی پیامبر اسلام، ان رحمه للعالمین (ص) فرمود که: (الجنه تحت اقدام الامهات)؛ زن یعنی، خواهر است و مادر و همان همسر و او دختری است که نام زن بر او نهاده اند. روز هشتم مارچ (در اذهان و عرف بین المللی) روز زن است، روز مبارزه با ظلم و جفا و روز احقاق حقوق و عدالت و برابری جنسیتی بین زن و مرد.

هرکدام از ان نامهای اسمانی و مقدس که بر او نهاده اند (خواهر ، مادر و همسر) و ویژگیهای خدادادی وجود زن، چه به عنوان مادر، یا خواهر و یا همسر، بار معنوى و درخشش أثار ویژه خود را دارد و می بایست گفت: زن است که از دامن پر مهر او مرد به کمال و به سمت معراج و معنویت و به اوج و قله انسانیت میرسد و نیز به یُمن کوثر وجود او است که پهنه جهان هستی گرم، سیال، روان و جارى و مواج است و هر روز و هر لحظه در هرگوشه از خانواده با کرامت بشری، تولد دخترى نشان از تداوم حیات و زندگی است.

بشارت به مولودی فرشته خوی (دختر) خبر از تشکل خانواده ها و نوید از عنوان مادری و خواهری و نیز همسری است در اینده که رخ دنیا را همچنان دگرگون می سازد.

همچنان خانه به وجود و تولد او در کنار مولودی به نام (پدر، برادر و نیز شوهر) مهر انگیز تر می گردد و فضای خانه و دامن هستی را رنگین تر ساخته و محیط زندگی را گرم و با آرامش و مهربانی ویژه می بخشد.

او همان است که در بهشت جان هر انسانی اعم از زن و مرد، محبت و مودت و رحمت و عشق می آفریند و در جام وجود انها شراب عشق می ریزد.

قرآن: (و من آیاته ان خلق لکم ازواجا من انفسکم لتسکنوا الیها و جعل بینکم موده و رحمه)؛ بدانید که خلقت وى از آیات و نشانه های ما است و او از شیره و زلال جان و وجود شما براى آرامش و آرایش خانه دل شما آفریده شده است، تا پیام اور سکون و مودت و رحمت و عشق در عمق جان و جسم و بهشت وجدان شما باشد.

اری ! بخشش این هدیه الهى به نام (زن) براى انهایی است که صاحب فکر و فرهنگ و فرهیختگى و دوری از سیاهی و ضلالت باشند.

حضور سبز و زیبای او است که جانها را حیاتی دیگر می بخشد و تن ادمی را می پوشاند و لباس پیکر و جان مرد میشود که خدا فرمود: (هن لباس لکم و انتم لباس لهن)؛ او لباس شما هست و شما لباس او.

تو خوب بیاندیش! که چگونه زیبایی لباست را پاس میداری و حریم خانه ات را نگهبانی میکنى!

و تو! به شایستگی بیاندیش در اینکه مبادا لباست نا تمیز و نا مرتب گردد!

مبادا کهنه و مندرس شود!

مبادا دست و چشم ناپاک دیگران نظافت و طهارت و زیبایی جامه ات را آلوده نماید!

مبادا این لباس کج و معوج گردد و کرنج و رنجور شود!

و سرانجام اینکه، مبادا این لباس زیبا را کسی دیگر بر تن نا زیبای خویش بیاراید!

هان! مبادا که از آن لباس غافل شوى! که فرستاده خدا گفت: من از دنیای شما سه چیز را برگزیدم (بوی خوش (عطر) و راز و نیاز (نماز) و نیز (زن زندگی).

مبادا که غبار غم و کدورت بر رخسار همچون گل مانند او سایه افکند، که على (ع) فرمود: (المرئه ریحانه فلیست بقهرمانه) او قهرمان میدان هاى کُشتى کج و راست و وزنه برداری و فهرمان بُکس نیست، او همچون برگ هاى نازک شقایق و لاله و گلاب و ریحان است که فرود قطره ای هم در تردامنى و آزار و در روح شکننده ى او سخت اثر میگذارد و چه بسا که فرود و جریان مهربانانه شبنم هم بر جان او طوفان است و سخت و سهمگین و نیز سنگین خواهد بود و باعث لرزش جان و تن وی می گردد.

دریغا!

چه رسد به ضرب تازیانه سیاه و شلاق و شکنجه، توسط نامردان متعفن طالب نما و داعش و جاهل و متعصب و نیز مردان زن ستیز و رجال خرفت و عارى از شعر و شعور و احساس و هنر و عشق و خالی از مروت و مردانگى!

بدون شک زن بر حسب طبیعت خویش، نه فرمانده جنگ است و نه قاضى قطع دست و نه سنگ دست سنگ بدستان سنگسار و رجم مردان لجوج و جاهل و نه هم کارگر میدان هاى آسفالت و سنگ شکن خیابانهاى خلوت شبانه!

او خالق و پرورش دهنده ى احساس است و شعور و سازنده ى مهر است و مهربانى و نیز بر انگیزاننده مودت است و رحمت، او جنباننده ى عشق است و حرمت و سلسله جنبان عرفان است و طهارت، که خداوند(ج) در شآن او فرمود: (یا مریم ان الله اصطفاک و طهرک على نساء العالمین)؛ مریم ! خدا تو را در پاکى، الگوی زنان آفرید و برهمه ى زنان عالم سرورى و برترى داد.

و تو نیز پروردگار خویش را بخوان و به پیشگاه او از باب شکر سر بر خاک بنه و بر او سجده نما و با راکعان درگاه او رکوع فرما!

وآی! دریغا! که؛ (زن) همیشه مورد سوء استفاده مردان هرزه و سفله گان متعصب و جاهل قرار گرفته و مورد توهین و تحقیر رجال نامرد و خودخواه و جاهل و متعصب و بخیل قرار گرفته و نیز در گذشته هم اینچنین بوده است و مستوجب توبیخ و ملامت و عامل انحراف (آدم) در بهشت خدا قرار گرفته است.

به گفته خالق و افریننده زن: (اذا بشر احدهم بالانثی ظل وجهه مسودا و هو کظیم) بلی هرگاه جامعه ای عقب افتاده و خالى از فکر و فرهنگ و شعر و شعور و عاطفه و مروت و جوانمردى و نیز غرق در تعصب و افراطیت و سنگدلى و تحجر باشد، از دیدن روی زن و شنیدن نام و صدای وی سخت بر خود می لرزد.

مصباح هراتی

 

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن