اجتماعیبرگزیده های سایت

زنان افغان هنوز به چالش های بزرگ رو به رو هستند

سازمان حقوق بشر می‌گوید در سال‌های اخیر پیش‌رفت‌هایی در بخش تامین حقوق زنان بوده اما با وجود آن زنان هنوز با چالش‌های بزرگی رو به رو هستند.

در اعلامیه‌یی که در آستانۀ روز جهانی زن از سوی یوناما به نشر رسیده آمده‌است که زنان هنوز از حضور در جریان‌های مهم سیاسی برای صلح و امنیت باز می‌مانند و افزون بر آن، تشدید درگیری‌ها سبب شده که تلفات زنان در مقایسه با سال ۲۰۱۴ در سال ۲۰۱۵ ۳۷ درصد افزایش یابد.

نماینده‌گی سازمان ملل متحد در افغانستان می‌گوید هرچند در طی سال‌های گذشته حضور زنان در نقش‌های رهبری‌کننده افزایش یافته اما این نقش هنوز ناکافی و بیش‌تر به شکل سمبولیک و محدود به مرکزهای ولایت‌ها می‌باشد.

یوناما در این اعلامیه گفته است، ملل متحد در افغانستان به صورت خاص از دولت می‌خواهد تا روند تطبیق تعهدات ملی خود در زمینۀ تساوی جنسیتی را در مطابقت با تعهدات افغانستان تقویت نماید.

الزیرا ساگینبایموا، نمایندۀ کشوری ادارۀ زنان ملل متحد در افغانستان حفظ دست‌آوردهای موجود در ترویج حقوق زنان را یک امر ضروری برای افغانستان خوانده و از وضعیت رو به شکننده‌گی امنیت، در مورد زنان اظهار نگرانی کرده‌است.

او تاکید کرده‌است که باید حقوق زنان و مشارکت مهم آنان در گفت‌گوهای صلح تضمین گردد و سهم‌گیری‌شان در انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی را برای اعتبار فراگیربودن این روند مهم عنوان کرده‌است.

نیکولاس هیسم، نمایندۀ ویژۀ سرمنشی سازمان ملل متحد در افغانستان نیز گفته‌است که زنان باید قادر به مشارکت فعال در تمام فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی و انکشافی در سراسر کشور از جمله روند صلح باشند.

از روز زن در سراسر جهان در حالی تجلیل به عمل می‌آید که زنان افغانستان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند و هنوز درگیر انواع مختلف خشونت‌ها و محدودیت‌ها می‌باشند.

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن