اجتماعیافغانستان

زنان معترض در بلخ خواستار لغو محدودیت های آموزشی زنان از سوی طالبان شدند

در آستانه‌ی هشتم مارچ، روز جهانی همبستگی زنان، شماری از بانوان بلخی در یک گردهمایی اعتراضی، خواستار لغو محدودیت‌ها در برابر آموزش و کار زنان شدند.
زنان معترض در این گردهمایی که امروز (سه‌شنبه، ۱۶ حوت) در یک مکانِ دور از چشم طالبان برگزار شده بود، بر عدالت اجتماعی در افغانستان تأکید کردند.
آنان از طالبان خواستند که دروازه‌های مکاتب و دانشگاه‌ها را به‌روی دختران و زنان بازگشایی کنند و آن‌ها را بیش از این از حق آموزش‌شان محروم نکنند.
زنان معترض از تصمیم طالبان مبنی بر ممنوعیت کار زنان در نهادهای ملی و بین‌المللی انتقاد کردند و از ین گروه خواستند که زمینه‌ی شغلی مناسب را برای زنان فراهم کند.
معترضان که بیشترشان دانش‌آموزان مکاتب و دانشجویان دانشگاه‌ها بودند، هشدار دادند که در صورت بی‌توجهی طالبان به خواست‌های‌شان، به گردهمایی‌های اعتراضی خود ادامه خواهند داد.
این درحالی است که طالبان از زمان تسلط بر افغانستان، دختران بالاتر از صنف ششم را از رفتن به مکتب منع کرده و دروازه‌های دانشگاه‌ها را نیز به‌روی دانشجویان دختر مسدود کرده‌اند.
این گروه روز گذشته دانشگاه‌های مناطق سردسیر را تنها به‌روی پسران بازگشایی کرده است. همزمان با این، دختران دانشجو از دانشجویان پسر و استادان دانشگاه‌ها خواسته‌اند که حضور در دانشگاه‌ها را تحریم کنند.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن