برگزیده های سایت

زنان کابلی در برابر بسته شدن دانشگاه‌ها اعتراض کردند

این فعالان زن، امروز چهارشنبه 30 قوس، به شکل اعلام ناشده در یکی از جاده‌های کابل بر آمده و صدای اعتراض شان را بر علیه طالبان بلند کردند. آنان با نشر ویدیویی از این تظاهرات خود گفته اند که نسبت به اقدامات محدود کننده طالبان بر زنان در افغانستان، معترض هستند.

آنان می‌گویند که قرار بود شمار زیادی از دانشجویان و زنان معترض دیگر نیز در این اعتراض شرکت کنند، اما ساحه توسط طالبان محاصره شده و اجازه ادامه تظاهرات را نداده اند. زنان معترض می‌گویند که در برابر سیاست‌های زن‌ستیزانه طالبان سکوت نخواهند کرد.

این در حالی است که از شب گذشته به این طرف، مکتوبی با امضای ندا محمد ندیم سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان درز کرده که در آن، دستور تعلیق تحصیل دختران در دانشگاه‌ها صادر شده‌است.

در این مکتوب سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان به دانشگاه‌های خصوصی و دولتی دستور داده است که تحصیل دختران را معطل قرار دهند. در مکتوب گفته شده است که تصمیم تعلیق تحصیل زنان براساس فیصله کابینه‌ی طالبان گرفته شده است.

حافظ ضیاءالله هاشمی، سخن‎‌گوی وزارت تحصیلات عالی طالبان صحت این مکتوب را تأیید کرده‌است. این تصمیم طالبان با واکنش‌های گسترده جهانی مواجه شده‌است. طالبان پس از تسلط بر افغانستان، دروازه مکاتب بالاتر از صنف ششم را نیز بر روی دختران بستند.

آگاهان سیاسی معتقدند که طالبان آموزش و تحصیل دختران را همانند اجرای دستورات شریعت ابزار چانه زنی سیاسی با کشورهای غربی قرار داده‌اند تا امتیاز بیشتر بگیرند.

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن