اجتماعیاخبار کوتاهافغانستان

زن چشم سبز افغان در پاکستان آزاد شد

 

 

 

شربت گل، زن مهاجر افغان که چند روز پیش در شهر پشاور پاکستان بازداشت شده بود، آزاد شده است.

به گزارش رشد، عمر زاخیلوال، سفیر افغانستان در پاکستان در صفحه‌ی فیسبوکش با تایید این خبر نوشته است که شربت گل دوشنبه‌ی هفته‌ی آینده راهی افغانستان خواهد شد.

از سوی دیگر، رسانه‌های پاکستان گزارش داده‌ است که محکمه‌‎ی عالی شهر پشاور شربت گل را به خاطر جعل اسناد پاکستانی به پانزده روز حبس و پرداخت ۶۹ هزار و ۲۷۳ افغانی جریمه محکوم کرده است و پس از تکمیل این دوره از پاکستان اخراج خواهد شد.

مقام‌‎های افغان پیشتر از پاکستان خواسته بودند که آنان خود زمینه‌ی برگشت دوباره شربت گل به افغانستان را فراهم می‌کنند.

هر چند سفیر افغانستان نگاشته است که دو شنبه‌ی هفته‌ی آینده شربت گل به کشور ارسال می‌شود؛ ولی بر اساس گزارش رسانه‌های پاکستان، شش روز از حبس او باقی‌ مانده است.

به اساس گفته‌های مقام‌های ایالت خیبرپختونخواه پاکستان، نزدیک به دو هفته پیش شربت گل به اتهام “جعل کارت هویت پاکستانی” بازداشت شده بود.

دو روز پیش دادگاهی در پاکستان آزادی شربت گل بهقید وثیقه را رد کرد.

فرح جمشید، قاضی دادگاه شربت گل، گفته بود که “شربت گل در جریان اقامت‌ غیرقانونی در پاکستان، با استفاده از موقیعتش، دوبار اسناد جعلی کامپیوتری به دست آورده است.”

پس از بازداشت شربت گل، تلاش‌های دیپلماتیک برای آزادی او در سطح‌های مختلف آغاز شد.

سفیر افغانستان در صفحه فیسبوکش همچنین نوشته است که رییس جمهور غنی پس از رسیدن شربت گل به این کشور، با او ملاقات خواهد کرد.

شربت گل زن افغانی است که در دهه‌ی هشتاد میلادی به خاطر چاپ عکسش روی جلد مجله “نشنل جیوگرافیک” به شهرت جهانی رسید.

تصویر فراموش ناشدنی شربت‌گل که در ۱۲ سالگی او در اردوگاهی در پاکستان توسط استیو مک‌کری، عکاس مجله نشنل جیوگرافیک در دهه‌ی هشتاد میلادی گرفته شده بود، مشهورترین تصویر در تاریخ این مجله به شمار می‌رود.

استیو مک‌کوری پس از ۱۷ سال در سال ۲۰۰۲ دوباره شربت‌گل را در یک روستای دوردست در شرق افغانستان پیدا کرد؛ جایی ‌که او ازدواج کرده بود و مادر سه فرزند شده بود.

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن