اجتماعیبرگزیده های سایت

ساختمان کاه‌گلِی سازگار با «سنت و مدرنیته» در دانشگاه پولی‌تخنیک افتتاح شد

ساختمان مرکز مهندسی دانشگاه پولی‌تخنیک کابل که به کمک مالی دولت فرانسه اعمار شده است، به‌بهره‌داری سپرده شد.

این ساختمان دو طبقه‌یی با استفاده از خشت‌ خام، کاه‌گلِ و چوب ساخته شده است. وزارت تحصیلات عالی می‌گوید که این ساختمان نمایانگر مهندسی فرهنگی به شیوه‌ی سنتی آن در افغانستان است.

داکتر احمدسیر مهجور معین مالی و اداری وزارت تحصیلات عالی، در مراسم آغاز بهره‌برداری این ساختمان گفت که بنای مهندسی و ساختمانی گِل خام، سازگاری سنت با مدرنیته در عرصه‌ی مهندسی افغانی است. وی گفت: «افغانستان از گذشته‌های دور دارایی ویژه گی‌های منحصر به خود در بخش مهندسی بوده ولی امروز ما نمی‌توانیم باگذشته خود بِبُریم و میراث تمدنی و تاریخی خود رافراموش کنیم.»

آقای مهجور افزود، نمونه‌هایی از عظمت و ظرافت مهندسی از گلِ خام درعمارت خانه مولانا در بلخ و در نقاط مختلف کشور و کارگیری از واژه‌هایی چون گِل، خاک، گنبد در اشعار فردوسی، بیدل و برخی دیگر از شاعران همه از نوع مهندسی ساختمانی با مواد سنتی رایج در افغانستان حکایت دارد.

در همین‌حال، فرانسواغیشی سفیر فرانسه در کابل، افغانستان را یکی از دوستان دیرینه کشورش خوانده می‌‌گوید کمک‌های فرانسه به افغانستان را تداوم این دوستی است. فرانسوا غیشی گفت روابط فرهنگی افغانستان و فرانسه به سال ۱۹۶۰ بر می‌گردد و تاسیس لیسه عالی استقلال از سوی فرانسه که نمونه‌ای از سبک مهندسی ساختمانی این کشور می‌باشد. او گفت یک مرکز فرهنگی مجهز از سوی فرانسه در این لیسه به منظور آموزش فرهنگ و زبان فرانسوی نیز وجود دارد که تاهنوز فعال است و به تعداد زیادی از جوانان از آن فارغ شده‌اند.

سفیرفرانسه هم‌چنان لیسه عالی ملالی و شفاخانه فرانسوی‌ها در کابل را نیز محصول دست‌آورد کمک‌های فرانسه در افغانستان خواند وافزود: «شفاخانه فرانسوی‌ها در کابل یکی از مجهزترین شفاخانه‌هایی است که از میزان رفتن مردم افغانستان به هند وپاکستان جهت درمان بیماران شان کاسته است.»

فرانسوا غیشی گشایش مرکز مهندسی دانشگاه پولی‌تخنیک از گلِ خام ابراز خرسندی کرده گفت فرانسه در راستای حفظ و مراقبت از این مرکز و تداوم همکاری‌ها هم‌چنان پایدار خواهد ماند.

در همین‌حال، محمدسعید کاکر رییس دانشگاه پولی‌تخنیک، می‌‌گوید که مرکز مهندسی از گل خام به‌منظور آموزش دانشجویان، آزمایش خاک، مصالح و مواد ساختمانی برای ترویج فرهنگ مهندسی گل خام در کشور استفاده می‌شود.

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن