افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

سازمان ملل موضع طالبان در برابر زنان و دختران را «مجازات دسته‌جمعی» خواند

گروهی از کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد می‌گویند که رهبران طالبان در حال نهادینه‌کردن تبعیض و خشونت مبتنی بر جنسیت در مقیاس وسیع و سیستماتیک علیه زنان و دختران هستند.

این کارشناسان در گزارشی که امروز (دوشنبه، ۲۷ جدی) منتشر شد، در مورد مجموعه‌ای از اقدامات محدودکننده طالبان هشدار داده و گفته‌اند: «در مجموع، این سیاست‌ها مجازات دسته‌جمعی زنان و دختران را تشکیل می‌دهند که بر اساس سوگیری‌های جنسیتی و اعمال مضر است».

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل افزوده‌اند که آنان نگران تلاش‌های مستمر و سیستماتیک برای حذف زنان از عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در سراسر کشور هستند.

آنها افزودند که این نگرانی‌ها در مورد زنان اقلیت‌های قومی، مذهبی یا زبانی مانند جوامع هزاره، تاجیک، هندو و سایر جوامع تشدید می‌شود.پ

آنان در گزارش شان گفته‌اند که سیاست‌های طالبان، علاوه بر محدود کردن شدید آزادی حرکت، بیان و اجتماع و مشارکت زنان در امور عمومی و سیاسی، بر توانایی آنان برای کار و امرار معاش تأثیر گذاشته و آنان را بیشتر به سمت فقر سوق داده است.

در این گزارش نگرانی درباره زنان مدافع حقوق بشر، زنان فعال و رهبران جامعه مدنی، زنان قاضی و دادستان، زنان عضو نیروهای امنیتی، زنانی که قبلاً کارمندان دولت بودند، برجسته شده است.

کارشناس حقوق بشر گفته‌اند: «ما همچنین از نحوه برخورد خشن مقامات کنونی با زنان و دختران افغان که مدعی حقوق اساسی خود هستند و گزارش هایی مبنی بر ضرب و شتم، بدرفتاری، تهدید معترضان عمیقا نگران هستیم».

آنان درباره گزارش‌ها در رابطه به قتل‌های غیرقانونی و کوچ‌اجباری اجباری اقلیت‌های قومی و مذهبی، مانند هزاره‌ها، نگرانی کرده و گفته این اقدامات نشان می‌دهد تلاش‌های عمدی برای هدف‌گیری، ممنوعیت و حتی حذف آنها از کشور انجام می‌شود».

کارشناسان حقوق بشر بار دیگر از جامعه جهانی خواسته‌اند که برای افزایش کمک‌های بشردوستانه مورد نیاز فوری برای مردم افغانستان و تحقق حق آنها برای بهبود و توسعه اقدام کند.

لینک کوتاه
برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن