تیتر یک

سازمان ملل: گروهی در درون طالبان با مواضع رهبری این گروه مخالف اند

روزا اوتنبایوا، نماینده‌ی ویژه دبیرکل سازمان ملل در افغانستان و رییس دفتر این سازمان در کابل در سخنرانی خود در نشست شورای امنیت گفته است جناحی در درون رهبری طالبان با مواضع و جهت‌گیری فعلی این گروه موافق نیست.
او گفت این جناحی از طالبان درک می‌کند که باید به نیازهای مردم توجه شود.
به‌گفته‌ی روزا اوتنبایوا، جناح مخالف با مواضع کنونی رهبری طالبان، شاید بتواند تغییر ایجاد کند، اما زمان کوتاه است.
او گفت: «من معتقدم که جناحی در درون رهبری طالبان و در سراسر جنبش وجود دارد که با جهت‌گیری فعلی که رهبری در پیش گرفته است موافق نیست. این جناح درک می‌کند که باید به نیازهای واقعی مردم توجه شود.»
گمانه‌زنی‌ها از اختلاف در میان رهبران طالبان پس از سخنرانی چندی پیش سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت داخله‌ی این گروه در خوست بالا گرفت.
او در این سخنرانی گفت که مردم از وضعیت کنونی راضی نیستند: «کل نظام را به چالش‌ کشیدن، بدنام کردن، منحصر‌ کردن… به ابتکار در ذهن ما تبدیل شده، خدا نیت‌ها و اعمال ما را اصلاح کند.»
پس از حقانی، عبدالسلام حنفی، معاون نخست‌وزیر طالبان هم با انتقاد تلویحی از منع آموزش دختران، گفت که وظیفه‌ی یک مفتی تنها «ممنوع‌ کردن» نیست که به‌ نظر می‌رسد انتقاد تلویحی از منع آموزش دختران است.
طالبان اما اختلاف میان سران این گروه را تکذیب می‌کنند و می‌گویند که خارجی‌ها در تلاش نفاق میان آنان هستند.
احتمال کاهش کمک‌ها به افغانستان
نماینده‌ی ویژه سازمان ملل در نشست شورای امنیت این سازمان که دیروز (چهارشنبه، ۱۷ حوت) همزمان با روز جهانی زن برگزار شد، گفت که افغانستانِ تحت حکومت طالبان سرکوب‌گرترین کشور جهان در زمینه‌ی حقوق زنان است.
او افزود که ممنوعیت تحصیلات عالی دختران و کار زنان برای سازمان‌های غیردولتی عواقب جدی برای جمعیت افغانستان و برای روابط بین طالبان و جامعه بین‌المللی دارد.
نماینده‌ی ویژه سازمان ملل گفت که اگر زنان اجازه‌ی کار نداشته باشند، کمک‌های مالی از جمله کمک نقدی برای افغانستان احتمالا کاهش می‌یابد.
به‌گفته‌ی او، سازمان‌های غیردولتی که توسط زنان اداره می‌شوند، مجبور شده‌اند فعالیت خود را متوقف کنند.
بزرگترین بحران انسانی در جهان
نماینده‌ی ویژه سازمان ملل برای افغانستان در شورای امنیت این سازمان گفت که مردم افغانستان از راه‌های دیگر به شدت رنج می‌برند.
به‌گفته‌ی او، افغانستان همچنان بزرگ‌ترین بحران انسانی در جهان است و 28 میلیون نفر از جمعیت این کشور امسال برای زنده‌ماندن به کمک‌های بشردوستانه نیاز خواهند داشت.
روزا اوتنبایوا اضافه کرد که تقریبا نیمی از جمعیت یعنی ۲۰ میلیون نفر در افغانستان، سطوح بحرانی ناامنی غذایی را تجربه می‌کنند و شش میلیون نفر تا شرایط قحطی یک قدم فاصله دارند.
سازمان ملل برای کمک به نیازمندان در افغانستان ۴.۶۲ میلیارد دالر هزینه درخواست کرده است.
منع کار زنان کارمند در دفاتر سازمان ملل
نماینده‌ی ویژه سازمان ملل می‌گوید که او نگران است طالبان مانع کار زنان در سازمان ملل نیز شوند.
به‌گفته‌ی او، طالبان در پنج ولایت تلاش کرده مانع کار زنان در دفاتر سازمان ملل شوند.
روزا اوتنبایوا علاوه کرده که به‌خاطر این کار طالبان در برخی ولایت‌ها کمک‌ها به‌طور موقت متوقف شده، زیرا مقامات محلی طالبان شرایط غیرقابل قبولی را برای توزیع کمک‌ها وضع کرده‌اند.
او تأکید کرده است که لغو تمام محدودیت‌ها هم به نفع طالبان است و به هم به نفع مردم افغانستان.
تهدید داعش
نماینده‌ی سازمان ملل می‌گوید که توانایی سازمان‌های کمک‌رسان در ارائه‌ی خدمات در افغانستان تحت تأثیر نگرانی‌های فزاینده در مورد تهدید احتمالی داعش نیز قرار می‌گیرد.
او گفته است: «ما از امنیت ارائه شده تاکنون سپاس‌گزاریم، اما نگران هستیم که [گروه] حاکم ظرفیت رسیدگی کامل به تهدیدات نوظهور را ندارند.» به‌گفته‌ی او، کاهش این تهدیدات مستلزم توجه هماهنگ و متحدتر کشورهای عضو سازمان ملل است.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن