برگزیده های سایت

سازمان همکاری های اسلامی منع کار کارمندان زن سازمان ملل در افغانستان از سوی گروه طالبان را محکوم کرد

در ادامه واکنش‌ها به وضع محدودیت در زمینه کار زنان در اداره‌های مربوط به سازمان ملل از سوی گروه طالبان، سازمان همکاری اسلامی نیز نسبت به پیامد این اقدام هشدار داد.
سازمان همکاری اسلامی روز پنج‌شنبه (۱۷ حمل) در یک خبرنامه‌ به نقل از حسین ابراهیم طاها، رییس این سازمان گفت این ممنوعیت نه تنها عواقبی برای زنان افغانستان بلکه برای روند فراهم‌سازی کمک‌های سازمان ملل نیز خواهد داشت.
این سازمان از گروه طالبان خواسته است در زمینه این تصمیم‌اش بازنگری کند و به تمام‌ مردم افغانستان به شمول زنان و مردان اجازه دهد تا در بازسازی کشورشان سهم بگیرند.
در همین حال ادارۀ بین المللی مهاجرت (IOM) نیز منع کار زنان در نهاد های مربوط به سازمان ملل متحد در افغانستان ازسوی امارت اسلامی را محکوم کرد.
انتونیو ویتورینو، رئیس عمومی اداره بین المللی مهاجرت با نشر اعلامیه گفته است محدودیت‌های گروه طالبان بر فعالیت‌های زنان و دختران در یک سال گذشته افزایش داشته و آنها را از مشارکت درهمه عرصه‌ها محروم کرده است.
آقای ویتورینو، محدودیت کار زنان در ادارات مربوط به سازمان ملل را نقض حقوق زنان ونقض آشکار اصول و ارزش های بشر دوستانه عنوان کرده افزوده است چنین محدودیت‌ها درحالیکه افغانستان با بحران اقتصادی و بشری روبرو است مردمان آسیب‌پذیر را از کمک های اساسی محروم می کند.
رییس سازمان بین‌المللی مهاجرت تاکید کرده زنان نه تنها اصولا باید در رساندن کمک سهم داشته باشند بلکه سهم‌گیری آنها برای موثریت امور عملیاتی نیز ضروری است. زیرا به باور او، زنان در رساندن کمک‌های این اداره نقش اساسی دارند.
آقای ویتورینو خاطرنشان کرده که پرداخت معاشات به کارمندان زن در ادارات سازمان ملل متحد ادامه خواهد داشت و مردان نیز بجای آنها گماشته نخواهد شد.
سفارت آلمان در افغانستان نیز ممنوعیت کار زنان در ادارت سازمان ملل متحد از سوی گروه طالبان را به شدت محکوم کرده‌ است.
سفارت آلمان در توییتی نوشته این تصمیم یکی دیگر از موارد نقض جدی حقوق زنان است و جان میلیون‌ها نفر را به خطر می‌اندازد.
سفارت آلمان همچنان افزوده که نقش زنان در ارائه کمک‌های بشردوستانه به نیازمندان در افغانستان بسیار مهم است. لذا این سفارت با شرکای بین‌المللی اش برای برداشتن گام‌های بیشتر در این زمینه همکاری می‌کند.
دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) روز سه شنبه از بیش از ۳ هزار کارمند اش خواست تا ۴۸ ساعت دیگر سر کار نروند. مهلتی که به روزچهارشنبه با نشر اطلاعیه دیگر برای مدت نامعلومی تمدید شد.
سازمان عفو بین الملل نیز در واکنش به ممنوعیت کار زنان در ادارت سازمان ملل متحد نسبت به پیامدهای این اقدام هشدار داده و گفته که اگر امارت اسلامی از این تصمیم خود منصرف نشوند میلیون‌ها نفر بخصوص زنان و اطفال که به کمک‌های بشری عاجل نیازدارند از کمک محروم خواهند شد.
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا در واکنش به این تصمیم گروه طالبان ابراز نگرانی کرده و به روز پنج‌شنبه در توییتی نوشته است این تصمیم زندگی افغان‌های را که وابسته به کمک‌های بشری اند تهدید می‌کند. او از امارت اسلامی خواسته که با اولویت دادن به منافع مردم افغانستان از این تصمیم برگردد.
تاکنون سازمان همکاری‌های اسلامی، یونیسف، ایالات متحدۀ امریکا، فرانسه و شماری دیگر از سازمان‌های بین المللی و کشورهای جهان نیز نسبت به این اقدام امارت اسلامی واکنش جدی نشان داده اند.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن